Hälsosammare mat med musik och artificiell intelligens

Inga-Britt Gustafsson, tidigare professor vid Örebro universitet och ledamot i Måltidsakademin, Johan Swahn och Åsa Öström, professor i måltidskunskap vid Örebro universitet, som leder arbetet i Sense Lab.

Det är en stor utmaning att få människor att äta hälsosammare. Att använda musik eller artificiell intelligens för att påverka smak kan vara ett sätt. Det budskapet framförde sensorikforskaren Johan Swahn till kung Carl XVI Gustaf på slottet i dag.

– Musik påverkar våra smaklökar och det kan restauranger ha nytta av. Hamburgerkedjor skulle till exempel kunna använda mindre salt i maten och istället förstärka smaken med rätt musik, säger Johan Swahn, forskare i måltidskunskap vid Sense Lab på Örebro universitet.

Gastronomiska Akademin och Måltidsakademin anordnade mötet på slottet, som inleddes av kung Carl XVI Gustaf. Två forskare fick berätta om måltidsforskning vid svenska universitet – professor Agneta Yngve från Uppsala universitet och Johan Swahn från Örebro universitet.

Experiment med musik och smak

Johan Swahn berättade om Sense Lab och forskningen där. Den bygger bland annat på måltidsmodellen De fem aspekterna, som tagits fram av Örebroforskare. Modellen sammanför produkten, rummet, mötet, styrsystemet och atmosfären – och den tar forskarna nu vidare. De har genomfört flera sensoriska forskningsexperiment med musik och smak.

– Ljud med hög frekvens förstärker sötma medan en låg frekvens gör att den bittra smaken framträder, säger Johan Swahn.

Dessutom berättade han om samarbetet med forskare inom artificiell intelligens.

Hjärnan ska få glädjefnatt

– Vi undersöker om det går att hacka hjärnan och använda den virtuella världen för att få känslan av äta en flottig pizza men samtidigt äta en mycket nyttigare variant.

– Hjärnan ska få glädjefnatt av den nyttiga pizzan, säger Johan Swahn.

Målet är inte enbart att mäta och förstå hur sambandet fungerar utan att resultaten även leder till ny marknadsföring av mat eller till att skapa nästa generations restauranger och livsmedel.

– Jag ville att kungen skulle se på smak och sinnesupplevelser på ett nytt sätt efter min presentation, säger Johan Swahn.

Lyssna på Johan Swahn när han berättar mer om de sensoriska forskningsexperimenten på Årets kock 2018:

Text: Linda Harradine