Handelshögskolan behåller sin topplats

Ida Andersson-Norrie och Pia Bro-Nygårdhs

Ida Andersson-Norrie och Pia Bro-Nygårdhs tog i Dubai emot diplomet som bekräftar att Handelshögskolan vid Örebro universitet behåller sin plats på den internationella rankningslistan.

Handelshögskolan vid Örebro universitet behåller sin position på rankningen av de 1 000 bästa handelshögskolorna i världen. Det är det ansedda rankinginstitutet Eduniversal som varje år rankar 1000 av de 14000 handelshögskolor som finns i världen.

– Rankningen är ett kvitto på att vårt arbete med internationalisering och kvalitetssäkring av utbildningarna är på rätt väg, säger Ida Andersson-Norrie, enhetschef vid Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Nästa mål är en ackreditering av AACSB, en internationell ackreditering som är en av de mest ansedda bland världens handelshögskolor,

Eduniversal är ett institut i Paris som först började utvärdera akademiska institutioner i Frankrike. Sedan 2007 gör Eduniversal även en internationell rankningslista över världens bästa handelshögskolor. Kriterierna är bland annat vilka utbildningar som lärosätet ger, graden av internationalisering, godkända ackrediteringar och lärosätets position på andra rankningslistor.

Idag finns nio svenska handelshögskolor med på rankninglistan där Handelshögskolan i Stockholm ligger i topp.

Under Eduniversals årliga kongress som i år hölls i Dubai, fick Ida Andersson-Norrie och kollegan Pia Bro-Nygårdhs ta emot utmärkelsen under en prisceremoni där representanter från över 50 av världens bästa handelshögskolor fanns representerade.