This page in English

Högt tryck på drop in-vaccination på campus – ny chans på onsdag

En student får vaccin av en sjuksköterska.

Under hösten och vintern har Region Örebro län och Örebro universitet erbjudit studenter och anställda vaccinering på campusen i Almby och Grythyttan. Bilden är från ett tidigare tillfälle.

Köerna ringlade långa till drop in-mottagningen för vaccination mot covid-19 på Örebro universitet i onsdags. Redan nästa onsdag, den 26 januari, kommer Region Örebro län tillbaka och erbjuder vaccination på campus.
– Vi är så glada över att många tar chansen att vaccinera sig, säger universitetsdirektör Louise Pålsson.

Intresset för att vaccinera sig mot covid-19 var rekordstort i onsdag. Nästan 240 doser delades ut och köerna var stundtals långa till den tillfälliga mottagningen i Långhuset.

– Vi uppskattar verkligen det fina samarbetet vi har med Region Örebro län. Att många vaccinerar sig är viktigt för att vi så fort som möjligt ska kunna bedriva undervisning som vanligt igen, säger Louise Pålsson, universitetsdirektör vid Örebro universitet.

Redan nästa vecka kommer Region Örebro län därför tillbaka till Örebro universitet.

Första, andra eller tredje dosen

Onsdag den 26 januari mellan 09.00 och 17.00 kan den som vill ha sin första, andra eller tredje dos besöka vaccinationsmottagningen i L159 i  Långhuset på campus Örebro. Mellan 12-13  är det stängt för lunch. Det går inte att boka tid.

Både studenter och personal är välkommen att vaccinera sig.

Den tillfälliga vaccinationsmottagningen är öppen även för personer som inte är skrivna i Örebro län och för studenter och anställda som är medborgare i andra länder.

Studenter och anställda som inte har möjlighet att vaccinera sig den här dagen hänvisas till Region Örebro läns övriga vaccinationsmottagningar. Läs mer om det här.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jesper Mattsson

Så hittar du till den tillfälliga vaccinationsmottagningen

L159 ligger på campus Almby i den ände av Långhuset som är närmast Gymnastik- och idrottshuset, i jämnhöjd med biblioteket.

Vill du ha en detaljerad karta kan du tanka ner appen Mazemap till din telefon och där ange Örebro universitet och L159. Klicka här för att se L159 i Mazemap.