Hon är student och marknadsföringschef

Isra Albeatar står i en trappa.

Isra Albeatar pluggar på Ekonomiprogrammet och driver aktiebolaget Amet Drive där hon är marknadsföringschef. Nu får hon hjälp att utveckla affärsidén samtidigt som hon studerar.

Inkubera är en del av Örebro universitets innovationsstödssystem som hjälper universitetets studenter och forskare som har startat bolag att komma vidare med sina affärsidéer.

Redan på gymnasiet i hemorten Degerfors startade hon ett UF-företag som hon driver tillsammans med kompanjonen Amelia Losander. Nu har de tagit steget att göra det till ett aktiebolag.

– Det är kul att driva ett aktiebolag, men det innebär också mer ansvar. Nu vill vi utveckla företaget på en större marknad, säger Isra Albeatar.

Företagsidén innebär att förare och medresenär får kontakt i Amet Drives app och konceptet är upplagt för att både förare och passagerare ska känna sig trygga. Kontakt och betalning sker genom appen och man måste registrera en profil och verifiera sig vid varje körtillfälle. Vinsten får företaget genom att förare och medresenär delar på bensinkostnaden, men Amet Drive tar ut en avgift på 12 procent av medresenärens del.

I samarbete med Inkubera, som hjälper regionens innovativa tillväxtbolag att växa snabbt och säkert, arbetar Amet Drive med att nå ut till en målgrupp som pendlar mellan längre sträckor, till exempel Örebro och Karlstad. Isra Albeatar och Amelia Losander har identifierat sträckan som en bra pendlarsträcka mellan två stora universitetsstäder där det sker kontinuerliga resor.

– Studenter har en liten budget och vet var de ska.

Samtidigt som Isra Albeatar driver företaget pluggar hon på Ekonomiprogrammet. Som ny student har hon snabbt kommit in i studentlivet genom kårsektionen Sesam, torsdagspuben och studentkåren.

– Jag trivs jättebra här, vi har genuina lärare och universitetets lokaler är fantastiska.

Text och foto: Anna Asplund