Höstskörd i ekologisk köksträdgård

Bild på Cecilia Hermansson, Oliver Christensen-Hjort och Malin Green

Cecilia Hermansson, Oliver Christensen-Hjort och Malin Green deltog under höstskörden.

Det växer gott om betor, baljväxter och kål i köksträdgården på Restaurang- och hotellhögskolan. Igår hjälptes lärare och studenter åt att skörda och lagra det som kommer användas i hösten undervisning.

Det är en fin höstmorgon och solen skiner när studenter och lärare går ner till köksträdgården. Cecilia Hermansson, som har gått måltidsekologprogrammet, har tagit hand om trädgården över sommaren och tycker att det är roligt att få sällskap när det var dags för skörd.

– Jätteroligt att så många är med. Det är bra för alla att veta hur växterna är uppbyggda, hur de fungerar och hur vi på bästa sätt skördar och lagrar dem, säger Cecilia Hermansson.

Oliver Christensen-Hjort går andra året på programmet för kulinarisk kock och måltidskreatör och tar chansen att vara med för att lära sig mer om råvarorna han ska jobba med i framtiden – kanske på sin egna restaurang.

–  Jag visste till exempel inte att det gick att äta blommorna på broccolin. Jag gick hem och provade på lunchen. Det smakade gott när jag kastade i dem i pastan, säger Oliver.

–  Jag gillar att fräsa dem i olja med lite vitlök till eller att torka dem för att använda dem som dekoration, säger Cecilia.

I trädgården använder de inga bekämpningsmedel och inget konstgödsel.  De kalkar mot bladlöss och använder en bakterie som är godkänd för biologisk odling mot skadeinsekter.

– Det är bra odlade råvaror som vi kan använda i undervisningen. Måltidsekologerna sår dem innan sommaren. Nu när vi skördar är det frivilligt att vara med men alla är välkomna. Sen använder jag det i mina kurser under hösten så långt det räcker, säger Malin Green, som är lärare på Restaurang- och hotellhögskolan.

I trädgården finns bland annat lök, betor, baljväxter, morötter och flera olika kålsorter. Studenterna är inte bara med och sår och skördar utan kan även påverka det som odlas.

–  Jag är glad över intresset från studenterna. En del är med och skördar och andra hejar på och ställer frågor. Trädgården är överhuvudtaget ett fint samarbete mellan programmen, säger Cecilia.

Text: Linda Harradine
Foto: Hans Lundholm