ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

I dag invigs Örebro universitets Wall of Inspiration. Ta med dina hörlurar!

Studenten Amanda Granell tittar på AR-filmen med världssopranen Camilla Tilling, en av de medverkande i Örebro universitets jubileumsutställning Wall of Inspiration som har premiär idag klockan 16.00. Foto: Jesper Eriksson.

I dag klockan 16.00 inviger Örebro universitet jubileumsutställningen Wall of Inspiration, där besökaren med hjälp av appen ORU AR och AR-teknik kan se och höra 20 alumner berätta om sina karriärer och om sin tid på Örebro universitet. Bland andra medverkar OS-medaljören Ulrika Knape-Lindberg, världssopranen Camilla Tilling och Telias avgående vd Johan Dennelind i utställningen.

Välkommen till invigningen av Wall of Inspiration klockan 16.00 i Långhuset, mellan restaurang Kraka och huvudentrén.

Wall of Inspiration är en del av universitetsveckan och Örebro universitets 20-årsfirande.

Ta med hörlurar till din mobil för en förstärkt upplevelse.

Ladda gärna ned appen ”ORU AR” i förväg.

– Vi är väldigt glada och stolta över att kunna presentera Wall of Inspiration, som är en hyllning till våra alumner. Förhoppningen är att de ska vara en källa till inspiration både för våra nuvarande studenter och för alla de som funderar på att börja studera vid Örebro universitet, säger rektor Johan Schnürer.

En av de alumner som medverkar är Johan Dennelind, Telias avgående VD. När hans bekanta bland näringslivets toppar berättar om sin tid på Chalmers, KTH eller Handels, så skryter han om sin tid på Örebro universitet. Och om hur de åren gav honom alla möjligheter att lyckas.

– Jag är väldigt tacksam för tiden vid Örebro universitet. Örebro universitets enda svaghet är att man är för dålig på att berätta hur bra man är, säger han.

Ulrika Knape-Lindberg, Camilla Tilling och Johan Dennelind

Ulrika Knape-Lindberg, Camilla Tilling och Johan Dennelind är tre av de 20 alumner som medverkar i Wall of Inspiration. Foto: Ulla-Carin Ekblom.

Sopranen Camilla Tilling drömde om att bli musiklärare, och hade inget som helst operaintresse när hon började studera på Musikhögskolan i Örebro. Men när hon och kurskamraterna satte upp Tiggarstudenten föll allt på plats. Snart 30 år senare har hon stått på alla de stora operascenerna.

– I Örebro fick jag flera förebilder i mina lärare som uppmuntrade, gav oss nya kunskaper, vidgade våra vyer och dessutom fick vi öva på att uppträda. För mig var det magiskt att få vara med och ge en upplevelse, det sa klick, berättar hon.

Utställningen Wall of Inspiration är en del av Örebro universitets 20-årsfirande och ingår också i Örebro Campus Lab, som är ett samverkansprojekt mellan Örebro universitet och Akademiska Hus.

– Vi har som mål att tillsammans med Örebro universitet verka för att universitetet på ett framgångsrikt sätt blir landets mest digitaliserade och hållbara lärosäte. AR-projektet Wall of Inspiration är den senaste satsningen inom detta gemensamma arbete och en viktig pusselbit som tar oss ett steg närmare att utveckla Campus Örebro till en utbildnings- och forskningsmiljö i digital och hållbar framkant, säger Magnus Huss, marknadsområdesdirektör på Akademiska Hus.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Jesper Eriksson och Ulla-Carin Ekblom