Ida vill skriva och producera musik

Ida Staake

Programmets goda rykte och viljan att utvecklas inom låtskrivande och musikproduktion gjorde att Ida Staake från Kristinehamn började på Musikhögskolan. Hennes dröm är att skriva och producera musik.

Varför sökte du Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning, inriktning musikproduktion och songwriting?
Jag har skrivit och spelat in låtar hemma, men kände att jag inte fick till inspelningarna och mixarna som jag ville. Därför sökte jag programmet eftersom jag ville utvecklas inom både låtskrivande och musikproduktion. Jag ville också få en bättre bild av branschen och lära mig mer om hur man tar sig fram i den.

Örebro universitet var mitt förstahandsval eftersom jag har hört mycket gott om programmet från tidigare studenter och visste att jag ville gå här.

Vad är det bästa med ditt program?
Det bästa är att jag har möjlighet att utveckla min egen konstnärliga identitet och att jag kan fokusera på det som är intressant för mig. Utbildningen ger mig också en bred kunskap om branschen. En annan grym grej är att jag har tillgång till riktigt bra och fina studior under tre år.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Inspirerande, roligt och lärorikt.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Örebro har ett väldigt bra studentliv. Det är en fin gemenskap mellan studenterna och det finns kårsektioner och ett kårhus. På universitetet ges det en hel del konserter av studenter, men det finns även möjlighet att gå på konsert runt om Örebro.

Vad har du för framtidsplaner?
Mina framtidsplaner är att verka inom musikbranschen och fortsätta utvecklas. Drömmen är att fortsätta skriva låtar och producera dem.

Tips till blivande studenter?
Ta vara på tiden i studion och var inte rädd för att använda grejerna som finns där – det är så man lär sig. Tveka inte att ställa frågor till lärarna (även om frågan känns dum) för det är högst troligt att någon annan undrar samma sak.