Internationalisering på hemmaplan när mellanstadieelever besökte universitetet

Maja Jonsson, Alvin Lagemyr, Malte Strömbäck och Vera Forsberg från Åsbroskolan.

600 mellanstadieelever från länet besökte Örebro universitet för att delta i internationaliserings- och samverkansevenemanget Musik, socialt engagemang och internationalisering. Tillsammans med studenter, lärare och stråkmusiker i brasilianska gruppen Camerata Laranjeiras och musiker från Spelrum fick eleverna en dag fylld av musik.

Maja Jonsson, Alvin Lagemyr, Malte Strömbäck och Vera Forsberg från Åsbroskolan var med under dagen. De besökte tre stationer där de fick vara musikproducenter, göra rörelser till stråkmusik och lyssna på en presentation om Brasilien, lära sig lite portugisiska och se ett bildspel från Rio de Janiero.

Musikproducentstudenterna Olivia Lundberg och Clara Alm höll i en workshop där barnen fick vara musikproducenter. Genom att stampa med fötterna, klappa händerna, knäppa med fingrarna och sjunga musiksatte de Ed Sheerans låt ”Shape of you”.

Maja Jonsson och Vera Forsberg

– Det här var den roligaste stationen, det var kul att göra en egen låt, tyckte Vera Forsberg.

– Det var kul att göra musik med kroppen, tillade Maja Jonsson.

Alvin Lagermyr och Malte Strömbäck tyckte att stationen med stråkmusikerna var roligast.

– Det var kul att göra rörelser samtidigt som de spelade, sa Malte Strömbäck.

Alla fyra var nöjda med den avslutade konserten, men det var svårt att sitta still på slutet.

– Jag hoppade i stolen, men det gör jag alltid, särskilt när jag spelar Fortnite (ett dataspel, reds anm), sa Alvin Lagermyr.

Malte Strömbäck och Alvin Lagemyr

Evenemanget Musik, socialt engagemang och internationalisering bygger på forsknings- och utbildningsprojektet Processes of Intercultural Learning: Research, Oline Collaboration, and Musical Immersion in Brazil and Sweden.  Projektet ar pågått sedan 2014 och är ett samarbete mellan forskare och lärare I Brasilien och Sverige. Från den svenska sidan finansieras projektet av stiftelsen Stint.

– Utgångspunkten är att undersöka relationen mellan socialt engagemang, musicerande och interkulturella aspekter i olika musikpraktiker, framförallt utanför formell musikutbildning i Brasilien och Sverige, förklarar projektledaren Maria Westvall som är lektor i musikpedagogik och Internationaliseringskoordinator vid Örebro universitet.

Hon har tillsammans med Mats Norrefalk, Simon Schierup och Peter Fogel från Musikhögskolan medverkat i projektet och de har tillsammans utformat dagen vid Örebro universitet.

Maria Westval

Maria Westvall

Dagen avslutades med en konsert som hölls av Camerata Laranjeiras från Rio de Janeiro och Spelrum från Örebro.

Camerata Laranjeiras arbetar i Rio de Janeiro med framförallt social integration. Genom musiken vill gruppen skapa samhörighet mellan olika samhällsklasser. De spelar musik på gator och torg med barn och unga vuxna från hela staden. På det viset kan alla delta i musicerandet.

Universitetsadjunkt Simon Schierup från Musikhögskolan har tillsammans med Kulturskolan startat Spelrum i Örebro. Spelrum är ett ständigt växande nätverk som träffas varje lördag på Kulturskolan för att arbeta med musik, dans och bild.

Simon Schierup

– På Spelrum är alla välkomna. Proffs och amatörer, äldre och yngre, och vi ser allas olika kulturella erfarenheter som vår största tillgång. Vi arbetar för mångfald och vill föra fram invandrade kulturarbetare, säger Simon Schierup.

Han varit i Brasilien för att få inspiration om hur de arbetar med integration och musik. För honom har resorna till Brasilien och arbetet med Spelrum visat att integration kan handla om flera saker.

– Arbetet som Camerata Laranjeiras gör fokuserar på social integration mellan olika stadsdelar, medan vi i Spelrum arbetar med kulturell integration mellan nyanlända och etablerade svenskar. Samtidigt hänger olika aspekter av integration ofta ihop.

Camerata Laranjeiras och Spelrum

Text och foto: Anna Asplund

Spelrum ingår i Social Impact Lab, universitetets arbete med att konkretisera idéer för social förändring.