This page in English

Internationell toppstudent från Örebro universitet fick Global Swede-utmärkelse

Camilla Mellander tillsammans med Grace Turyasingura.

Camilla Mellander som är enhetschef på UD för främjande och hållbart företagande, tillsammans med Grace Turyasingura.

En engagerad student med passion för naturvetenskap som har utmärkt sig i alla kurser och varit en ambassadör för det internationella masterprogrammet vid Örebro universitet. Grace Turyasingura fick ta emot Global Swede-diplom.

Global Swede är en del av det långsiktiga relationsbyggandet med internationella studenter i Sverige. Arbetet skapar broar av transnationella och multikulturella nätverk som långsiktigt bidrar till svensk handel och gynnar arbetet med att nå framtida lösningar.

Global Swede-alumnerna ingår i ett brett alumnnätverk, administrerat av Svenska institutet och omfattar i dag 15 000 personer från 140 länder. Det var åttonde året som Global Swede-diplom delas ut.

EU- och handelsminister Ann Linde, Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe och UD:s enhetschef för främjande och hållbart företagande Camilla Mellander deltog i ceremonin.

Ett 20-tal internationella studenter som utmärkt sig inom områden relaterade till innovation och entreprenörskap och visat att de är goda representanter för sitt eget land såväl som för Sverige fick ta emot diplom på Global Swede-ceremonin. Den arrangerades av Utrikesdepartementet i samarbete med Svenska institutet. En av studenterna var Grace Turyasingura.

Hon har en kandidatexamen i biomedicinsk laboratorieteknik från Makerere universitet i Uganda. Just nu läser hon sitt sista år på det internationella masterprogrammet i Innata immunförsvaret vid hälsa och sjukdom vid Örebro universitet.

– Jag älskar att hålla på med forskning. Det vill jag gärna göra i framtiden. Om det finns möjlighet skulle jag vilja läsa min PhD här i Sverige, säger Grace.

I motiveringen till priset står det att Grace är en engagerad person med en passion för naturvetenskap. Hon har utmärkt sig i alla kurser.

– Jag har fått lära mig ett nytt sätt att tänka här i Sverige. I Uganda var det vanligt att lärarna sa hur det var och man fick lära sig det rätta svaret. I Sverige är det ett mer problembaserat lärande, säger Grace.

Hon känner hur hennes förmåga till kritiskt tänkande har vuxit och hon är glatt överraskad över hur mycket hon lärt sig på.

Vid sidan om studierna har hon bland annat engagerat sig i Örebros utbytesstudenters välkomstprogram och olika välgörenhetsevenemang i Örebro och Stockholm samt varit ambassadör för det internationella masterprogrammet.

– Vi hade alla gemensamt att vi balanserade ett socialt engagemang i studentaktiviteter

med våra akademiska studier. Vi uppmuntrades till att fortsätta med detta och att vara pionjärer i våra hemländer för att öka utbytet med Sverige.

– Jag vill tacka min professor som nominerade mig – det var en fantastisk dag.

Text: Linda Harradine
Foto: Per E Karlsson vid Regeringskansliet