ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR

”Universitetet är otroligt viktigt för Örebroregionen”

Jenny Emerén vid sitt skrivbord

Samma år som Örebro universitet invigdes tog Jenny Emerén examen som civilekonom. I dag är hon vd för Handelskammaren Mälardalen och jobbar för att regionens näringsliv och universitetet ska närma sig varandra.

I år firar Örebro universitet 20 år som universitet. Här hittar du fler jubileumsintervjuer och information om vårt firande.

–  Universitetet blir en allt viktigare del i det livslånga lärandet. Det är inget ställe där man går i fyra år och sedan är klar, utan det är en plats som man kommer tillbaka till. Både för att stärka sin kompetens, men också för att ge tillbaka och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter och knyta kontakter med studenter.

Som vd för Handelskammaren Mälardalen handlar det till exempel om att skapa mötesplatser och samarbeten mellan företagare och näringsliv i regionen och de forskare som finns på universitet. Jenny Emerén sitter också med i Handelshögskolans Advisory Board, vilket innebär att hon kan vara med och påverka innehållet i de utbildningar som erbjuds.

– Mitt uppdrag är att bidra med ett näringslivsperspektiv och se till att universitetet möter de behov som företagen har, så att utbildningen är relevant. Det är roligt att jag i dag kan ge inspel till utbildningen som jag själv en gång gick.

Ville inte jobba med siffror

Att plugga till civilekonom var ingen självklarhet för Jenny Emerén. På gymnasiet var hon ganska skoltrött, och matteläraren tyckte att hon visserligen var duktigt men hade för dålig närvaro.

– Jag kommer aldrig att ha ett jobb som har med siffror att göra, sa jag till honom. Men vi kom ändå överens om att jag åtminstone skulle öka min närvaro på lektionerna, minns Jenny.

Efter ett sabbatsår med skidåkning i Österrike och tre terminer på Medie- och kommunikationsprogrammet längtade hon efter något mer konkret, och sökte sig till Civilekonomprogrammet.

– Jag trodde aldrig att jag skulle gilla att läsa nationalekonomi, men det visade sig att jag till och med gillade statistik. Jag är väldigt nöjd med min utbildning och upplevde att båda lärarna och studenterna var på tå, kanske just för att det här var vid den tiden då Högskolan i Örebro kämpade för att få universitetsstatus.

Karriär inom förlagsvärlden

Efter utbildningen flyttade Jenny Emerén till Stockholm och gjorde karriär inom förlagsvärlden. Redan innan hon fyllt 30 år fick hon sitt första chefsjobb.

– Det var en utmaning att bli chef över sina kollegor i en miljö som dessutom var väldigt kreativ, och vår vd tyckte att jag visserligen var lite ung, men sa att sånt ju ”rättar till sig med tiden”. Jag hade ett otroligt bra stöd av min chef, som alltid fanns där men också släppte mig fri och lät mig testa mina vingar.

14 år och många erfarenheter senare flyttade Jenny hem till Örebro igen, tillsammans med sin familj. Hon fick jobb som kommunikationsstrateg på Handelskammaren Mälardalen, och 2015 tog hon över som vd.

– Jag har haft otrolig nytta av min utbildning från Örebro universitet. När man jobbar med affärsutveckling gäller det att kunna räkna hem saker och ha en långsiktig strategi. Mitt jobb är också väldigt kommunikativt och det gäller att kunna presentera ett budskap, vilket jag fått med mig från utbildningen.

Det växande universitetet har också förändrat hela regionen i en positiv riktigt, menar Jenny Emerén.

– När jag kom tillbaka hit hade Örebro blivit som en helt ny stad med en framtidstro och ett driv. Det beror mycket på universitets tillväxt och att universitet också har blivit en mer integrerad del av regionen.

Text, bild och film: Anna Lorentzon