Jens Schollin avtackad med ett eget torg

Jens Schollin tackas av.

Jens Schollin föräras en egen Örebroadress av Marie-Louise Forsberg-Fransson, assisterad av Rickard Simonsson.

Det är inte var dag Örebro får en ny adress. Så blev det i alla fall på onsdagen när rektor Jens Schollin avtackades med en festföreställning i Musikhögskolans aula. Presenten från regionsstyrelen var att torget utanför Campus USÖ nu heter Jens Schollins plats.

Lena Baastad och Jens Schollin

Först ut att uppvakta Jens Schollin efter ceremonin i Musikhögskolans aula var Lena Baastad, tidigare kommunalråd i Örebro.

Regionstyrelsens ordförande Marie-Louise Forsberg-Fransson bröt mot presentetiketten när hon överlämnade gåvan på scen. Hon hade sina skäl – den avgående rektorns avgörande betydelse för att Örebro universitet sedan 2011 har en läkarutbildning. Under den krokiga färden mot detta mål var Jens Schollin ”reseledaren” enligt henne.

Han tilldelades även andra titlar av talarna. Landshövding Maria Larsson utnämnde honom till ”rector magnificus”, trots att den grandiosa titeln brukar vara förbehållen ledare för de riktigt gamla lärosätena. Här handlade det mer om personlig förtjänst än anor från fornstora dagar.

Danilesson Schollin

Professorskollegan Dan Danielsson uppvaktade med en ljusstake.

Sven Helin, prefekt på Handelshögskolan, fortsatte med latinet och gav ”exitus rectoris” några tips från coachen om tennis och konstaterade att likheten mellan en tennisspelare och Jens Schollins tid som ledare karakteriseras av inställningen att aldrig ge upp.

Studentkårens ordförande Pooyan Masarrat lyfte fram ett av Jens Schollins favoritfråga: Vad är ett universitet? Han spann vidare på fler mer eller mindre existentiella frågor som han som studentrepresentant dryftat med rektorn. Ett av de mer jordnära var rektorns konstaterande att ”Man vill inte bara vara bra på Närkeslätten”.

Örebro studentsångare med flerfaldiga Grammisvinnaren Sofia Karlsson som gästartist stod för de musikaliska hyllningarna, med Bridge over troubled water som finalnummer - och med Jens Schollin på plats bland basarna.

Kö avtackning Schollin

Publiken i Musikhögskolans aula köade för uppvaktning efter ceremonin.