Jens Schollin om kungamedaljen: ”Hedersamt och roligt”

Anna Lena Schollin och Jens Schollin på slottet.

Jens Schollin, förre rektorn vid Örebro universitet, är nu en i den exklusiva skaran som kan bära H M Konungens medalj i Serafimerordens band.

– Det är både hedersamt och roligt, och framför allt ett sätt att uppmärksamma Örebro universitet, säger Jens Schollin.

Vid årets medaljutdelning på Slottet i Stockholm var det han och förre ministern Allan Larsson som hedrades på detta sätt. Jens Schollin fick sin medalj med motiveringen ”För betydande insatser inom svenskt universitetsväsende”, ett hederstecken som delades ut av kung Carl XVI Gustaf.

Jens Schollin var rektor för Örebro universitet mellan 2008 Och 2016. Under sin tid som ledare växte universitetet kraftigt och Jens Schollin var den drivande kraften bakom att universitetet 2010 fick klartecken att starta läkarutbildningen, den sjunde i landet.  Förra våren utexaminerades den första kullen, efter 5,5 års studier.

Nästa konkreta framgång för universitetet och rektor Jens Schollin var beslutet att Örebro universitet också får utbilda civilingenjörer. Nu till hösten börjar den andra omgången civilingenjörsstudenter.

– Jag tycker att det var oerhört stimulerande att vara rektor på Örebro universitet. Det är en mycket kompetent organisation med suveränt bra medarbetare. En stor framgång var också när vi bedömdes vara på plats 334 av alla världens universitet av Times Higher Education. En placering som alla på universitetet var delaktiga i, säger Jens Schollin.

Han förlänades, som det officiellt benämns, H M Konungens medalj i 12:e storleken med Serafimerordens ljusblå band. Det är den högsta valören, bortsett från samma medalj i kedja, en utmärkelse som är förbehållen samhällets absoluta toppar och går till statsministrar, talmän, överbefälhavare, ärkebiskopar och landets högsta jurister.