Nya studenter får kolla in Örebro universitet

En stor grupp med människor på Campus Örebro.

Under Kolla in-dagen 2016 besöktes Örebro universitet av 350 personer..

Att investera i en utbildning är ett stort steg. Därför ringer Örebrostudenter under vecka 29 upp alla som har blivit antagna till ett program och ger dem möjligheten att få svar på frågor om studier och studentlivet. Veckan avslutas med en Kolla in-dag lördagen den 22 juli - då öppnar universitetet portarna för blivande studenter.

Anmälan Kolla in-dagen är öppen till och med torsdag 20 juli.

Evelina Isacsson som studerar på rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning blev uppringd när hon hade blivit antagen till programmet. Hon uppskattade samtalet som kändes välkomnande och steget till universitetet blev mindre.

– Jag kommer från Avesta och tog tillfället att åka till Örebro universitet på Kolla in-dagen innan jag tackade ja till min plats på Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning. Det var kul att se campus innan det var dags att börja plugga här, säger Evelina Isacsson.

Bild på studenten Evelina

Evelina Isacsson besökte Kolla in-dagen innan hon valde Örebro universitet.

Välbesökt kolla in-dag

Ringaveckan, som projektet kallas, avslutas med en Kolla in-dag. Då har den som vill möjlighet att besöka universitetet tillsammans med anhöriga, en kompis eller sin partner. Besökarna bjuds på rundvandring över Campus Örebro och får möjlighet att se hur ett studentboende kan se ut.

– Vi vill att de som har kommit in på ett program hos oss ska få möjlighet att få svar på sina frågor om studier och studentlivet. Och att de ska få se campus innan de bestämmer sig för att tacka ja till sin plats hos oss, säger Anna Asplund som är projektledare för ringaprojektet och Kolla in-dagen.

Kolla in-dagen är en välbesökt dag, förra året valde 350 personer att komma hit. Besökarna kommer från hela landet. Universitetet är riksrekryterande, 74 procent av nybörjarstudenterna höstterminen 2016 kom från platser utanför Örebro län.

Text och bild: Cecilia Estarp