Konsten att sälja en måltidsekolog

Johanna Björklund

Johanna Björklund är programansvarig för Måltidsekologprogrammet

Efter examen fick Malin Alterstav fria händer att utforma sitt nya jobb utifrån det hon lärt sig på Måltidsekologprogrammet. På fredag är hon tillbaka på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan för att berätta ”hur man säljer en måltidsekolog”.

Malin Alterstav tog examen från Måltidsekologprogrammet i juni, efter det har hon arbetat som måltidsinspiratör i Butiken på Hotel Diplomat i Stockholm. Butiken är en del av hotellet som består av saluhall, deli, café och vinbar.

När Malin Alterstav såg att Hotel Diplomat sökte en kock med hållbarhetstänk blev hon intresserad.  Hotellet hade aldrig hört Måltidsekologprogrammet och därför var det viktigt att hon kunde visa vilka kunskaper och erfarenheter hon hade att erbjuda.

Malin Alterstav

– Jag berättade om att Måltidsekologprogrammet är tvärvetenskapligt. Under utbildning lär vi oss att arbeta med ett helhetsperspektiv från jord till bord och till jord igen.

Efter intervjun ville hotellet anställa Malin Alterstav som måltidsinspiratör istället för kock. Tjänsten som måltidsinspiratör är helt ny och hon har fått fria händer att utforma den. Hon arbetar med att skapa nyttiga, hållbara och hälsosamma måltider.

– Vi arbetar med svenska animalier och tar tillvara på allt som finns i Butiken. Vårt mål är att arbeta med säsongsbetonade råvaror och ha så lite matsvinn som möjligt, berättar Malin Alterstav.

– Måltidsekolog är ett framtidsyrke - men vi behöver skapa vår egen en nisch och kunna berätta om vad vi har att erbjuda arbetsgivarna, tillägger hon.

Därför kommer Malin Alterstav tillbaka till Restaurang- och hotellhögskolan under Måltidsekologiskt forum för att tillsammans med Christina Wall, karriärrådgivare, headhunter och HR-konsult på Rideo AB berätta hur man säljer en måltidsekolog.

Christina Wall

– Man måste vara säker på sitt eget varumärke. Rekryteringar går snabbt i restaurangbranschen och i de flesta fall blir bra kockar rekryterade utan platsannonser, säger Christina Wall.

Hon kommer att prata om vikten av att göra en personlig SWOT-analys – det vill säga att titta på vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot som finns. Genom analysen kan man sedan bygga en bra presentation för intressanta arbetsgivare. Det gäller att ligga steget före, att själv ta kontakt med arbetsgivare och berätta vad man som måltidsekolog har att erbjuda.

– Istället för att vänta på en ledig tjänst, fundera på var du vill jobba och hur du ska ta dig dit, säger Christina Wall.

Johanna Björklund som är programansvarig för Måltidsekologprogrammet håller med. Programmet är relativt nytt och måltidsekologer har en bred men relativt otydlig arbetsmarknad.

– Men kompetensen behövs och måltidsekologer kan erbjuda en helhetssyn kring måltiden, säger hon.

Studenterna som tar examen har goda kunskaper om hälsa, miljö, kommunikation och projektledning, men saknar en profession och given titel.

– De kompetenser som studenterna får under sin utbildning är otroligt viktiga för framtiden, därför behöver de lära sig att sälja in sig själva hos arbetsgivarna, säger Johanna Björklund.

Text: Anna Asplund
Foto: Mattias Frödén och privat

Måltidsekologiskt forum är en mötesplattform för lärare/forskare, studenter och alumner med anknytning till det unika Måltidsekologprogrammet vid Örebro universitet. Varje höst hålls en sammankomst för att öka samverkan mellan dessa och olika aktörer i det omgivande samhället.

Temat för årets forum är ”Att sälja en måltidsekolog”. Syftet är att sätta fokus på vad studenter behöver ha med sig för kunskaper och färdigheter in i arbetslivet, men också med betoning på att ”marknadsföra sig själv” när det är dags att söka jobb.