Kunskap från fyra forskare är kungens 70-årspresent

Anna Rotander, Anna Kärrman, Magnus Engwall och Steffen Keiter föreläser om mikroplaster för Kungen.

Kung Carl XVI Gustaf kommer till Örebro universitet 27 september för att ta emot universitetets 70-årsgåva. Födelsedagspresenten är en mycket speciell föreläsning om hur forskare vid Örebro universitet spårar mikroplast i sjöar och hav med målet att skapa en giftfri miljö.

Magnus Engwall är en av forskarna som kommer att stå på scen i Konsertsalen på Musikhögskolan:

– Plastföroreningar är en av vår tids stora miljöfrågor och vi satsar med vår forskning på att bidra till att lösa problemet, säger han. Magnus Engwall leder forskningen vid Människa-teknik-Miljö, MTM, som bland annat samlar forskningen om mikroplaster.

Anna Kärrman ska berätta om sina forskningsstudier av plastföroreningar i haven som tagit henne världen över, från Stilla Havet till Östersjön.

– Det finns fortfarande en lång rad obesvarade frågor om plastföroreningarnas risker för människa och miljö, säger Anna Kärrman.

En tredje forskare är Anna Rotander. Hon håller på med en kartläggning av hur mycket mikroplaster det finns i Vänern, Vättern och Hjälmaren och försöker även ta reda på varifrån plasterna kommer och hur de sprids i sjöarna och i Östersjön.

Vi vet idag inte tillräckligt om hur mikroplaster kan orsaka skada i levande organismer. Den fjärde forskaren på scen är Steffen Keiter, ekotoxikolog, som ska berätta om effekterna på marina djur som exponerats för plastpartiklar av olika storlek.

OBS. Föreläsningen är inte öppen för allmänheten utan vänder sig till inbjudna: studenter som läser teknik och naturvetenskap, samarbetsföretag och personal på universitetet.