Läkarstudenter fick stipendium för forskning

Läkarstudenten Anton Ondracek med handledaren Kristine Midtbö i labbet vid Campus USÖ.

Läkarstudenten Anton Ondracek deltar i ett forskningsprojekt vid Campus USÖ, där han bland annat har hjälp av handledaren Kristine Midtbö.

Från läkarstudent till forskare. Tack vare ett stipendium har två studenter fått möjligheten forska vid Campus USÖ under sommaren.

Anton Ondracek står i luftslussen och drar på sig den gula labbrocken och ett par tofflor. Inne i denna del av labbet är rutinerna extra viktiga – allt för att inte förorena proverna. Han kliver in i rummet, tar på sig de blå handskarna, och börjar spreja alla arbetsytor noggrant.

– Allt som vi använder desinficeras först, förklarar en av hans handledare, Kristine Midtbö.

Läkarstudenten Anton Ondracek .

Anton Ondracek forskar under sommaren.

För Anton Ondracek är det andra året i rad som han får stipendium från Svenska Läkaresällskapet för att forska vid Campus USÖ. Tillsammans med Kristine Midtbö och Daniel Eklund deltar han i ett forskningsprojekt om inflammation vid forskningsmiljön iRiSC, som leds av professor Eva Särndahl.

Inflammation är en viktig process i kroppen som är noggrant reglerad. Både för mycket och för lite inflammation kan leda till sjukdom. Ett välkänt exempel på det är när balansen i kroppen rubbas vid sepsis, även kallat blodförgiftning, som projektet handlar om.

Arbetet i labbet innebär många steg, och allt måste göras mycket noggrant. Det finns ett protokoll att följa för varje fas – inget får glömmas bort.

– Om man har gjort någonting i tio timmar och gör ett fel då har allt varit förgäves. Så det är lite av ett ångestmoment, säger Anton Ondracek.

Två studenter fick stipendium

Både Anton Ondracek och den andra stipendiaten Shinwar Syndy börjar läsa tredje året på läkarutbildningen i Örebro i höst. Nu sitter Shinwar Syndy i ett labb och väntar tålmodigt. Först om två timmar kan nästa del i experimentet börja.

– Det här är första gången jag är i ett labb på riktigt. Att få utföra ett eget experiment och planera allting är jätteroligt. Vi har haft många tillfällen under utbildningen då vi varit i labbet, men inte riktigt fått hela upplevelsen.

Han forskar om ett protein som kallas IL17, som bidrar till inflammation vid åderförfettning. Till sin hjälp har han handledaren Ashok Kumawat. Han ser flera saker som krävs av studenterna under forskningsprojekten.

– Jag tycker att motivation och intresse är väldigt viktigt. Om du inte är intresserad kommer det inte fungera. Här går inte allt på ett försök, så studenterna måste lära sig att ha tålamod. Om saker inte fungerar måste de ta reda på vad som gick fel.

Shinwar Syndy, läkarstudent.

Läkarstudenten Shinwar Syndy.

"Lärorikt att jobba här"

Anton Ondracek rekommenderar andra studenter att jobba i labbet. För egen del kan han dra nytta av att rutinerna nu sitter sedan förra sommaren.

– Det är lärorikt att jobba här. Kristine har lagt mycket tid på att lära upp mig. Därför känns det kul att nu kunna bidra till hennes forskningsprojekt som jag tycker är mycket relevant och spännande.

Nu ser han fram emot att analysera forskningsresultaten senare i sommar.

– Förhoppningsvis får vi fina resultat. Annars hoppas jag kunna hjälpa till med att avsluta projektet i ett senare skede.

Blod från blodgivare i en påse.

Blod från Blodcentralen vid USÖ används i ett av forskningsprojekten.

Text och foto: Beatrice Emmerik.