Länets största anläggning med solpaneler - på universitetets tak

Rektor Johan Schnürer står framför solpaneler på taket på Långhuset.

Rektor Johan Schnürer på Långhusets tak.

Nästan 2 000 kvadratmeter med solpaneler som producerar över 400 000 kilowattimmar om året. På fredag inviger Örebro universitet och Akademiska hus sin gemensamma anläggning på Långhuset och Teknikhuset.

Läs också: Fler forskare väljer tåget till Europa

Läs också: Bok tar nytt grepp på hållbarhet och utbildning

Utöver solpanelerna på Långhuset och Teknikhuset finns det redan solpaneler på Bilbergska huset och på Novahuset, som är Örebroportens. Snart är även Region Örebro läns solpaneler på Campus USÖ i drift igen. Tillsammans producerar dessa ytterligare 200 000 kilowattimmar.

– Under sommaren kommer vi producera mer el än vi använder, säger rektor Johan Schnürer.

Därför är nästa steg för Akademiska hus och Örebro universitets projekt Örebro campus lab inte bara att utöka med solpaneler på Gymnastikhuset utan att också undersöka hur universitetet kan lagra energi.

Owe Flodin, fastighetschef på Akademiska hus.

Owe Flodin

Nya lösningar för lagring

– Vi har varit och tittat på en fastighet som använder vätgaslagring. Det är en möjlig lösning, säger Owe Flodin, fastighetschef på Akademiska hus.

Samtidigt görs både stora och små åtgärder – allt från att släcka lampor till att effektivisera ventilation- och värmesystem för att spara energi.

– Och universitetet ska inte bara bidra genom att förändra sin dagliga verksamhet. Vi ska bidra långsiktigt med utbildning och forskning – och det gör vi verkligen. Det har vi många exempel på, säger Johan Schnürer.

Välkomna till invigningen av länets största anläggning med solpaneler

Rektor Johan Schnürer, Örebro universitet och Martin Ekdahl, energiingenjör på Akademiska hus berättar om solelsprojektet.

Tid: Fredag 27 september kl. 9:30
Plats: Vid Krakadammen utanför Långhuset
Det bjuds på fika – ta med egen mugg till kaffe eller te.

Örebro universitet deltar i klimatmarschen

Fem forskare från Örebro i klimatupprop på DN Debatt

Hållbarhet i utbildning:

För att lyfta fram och utveckla hållbar utveckling i utbildningen kommer Örebro universitet att börja hållbarhetsmärka sina program och kurser utifrån Agenda 2030-målen. Det finns flera utbildningar med ett tydligt hållbarhetsperspektiv:
Måltidsekologprogrammet
Analysvetenskapligt program i kemi
Masterprogram i kemi med inriktning miljöforensik
Masterprogram i företagsekonomi med profilen hållbart företagande

Dessutom hålls en hållbarhetskonferensen två gånger om året för studenter.

Exempel på forskning om hållbarhet, klimat och miljö:

Klimatnätverket
Människa-Teknik-Miljö
Centrum för livsvetenskap
Miljösociologi
Digitaliserad produkt- och produktionsutveckling
Transformativt lärande för hållbar utveckling
Hållbart företagande
Måltidsekologiskt forum
Foodbite
Systemekologi

Fler exempel ur verksamheten:

• Anslutit till klimatnätverket
  • Hållbara evenemang: Universitetet har tagit fram en checklista för hållbara evenemang vid Örebro universitet. Den innehåller både jämlikhets- och miljöaspekter av evenemang och är en vägledning för all personal när man arrangerar evenemang.
  • Källsortering
  • Förmånscyklar
  • Effektivisering av värme och ventilation
  • Engagemang i Stockholm-Oslo tåglinjen
  • Resfria möten - projektet REMM utvecklar lösningar för att anställda ska kunna delta i möten utan att resa.