Examinerade lärarstudenter fick jobb direkt

Lärarstudenter tog examen vid Örebro universitet på fredagen. Flera av dem pekar på vikten av att få arbeta i skolor under utbildningen.
- Jag gillade praktiken, den var väldigt givande, säger Julia Eriksson.

Lizette Johansson, tar lärarexamen.

Lizette Johansson läste Ämneslärarprogrammet med inriktning mot engelska och idrott och hälsa.

Lizette Johansson tycker att lärarutbildningen håller en hög kvalité. Hon lyfter fram satsningen på Framtidens lärarutbildning, som gjorts vid Örebro universitet.

– I framtiden kommer den förhoppningsvis vara den mest eftertraktade lärarutbildningen.

En del i det arbetet har varit att bjuda in 13 yrkesverksamma lärare, som fått undervisa Örebrostudenterna.

– Det har verkligen varit en styrka i lärarutbildningen. Att man minskar klyftan mellan utbildningen och verkligheten. Man får praktiska tips och råd och en inblick i hur det ser ut i klassrummen, säger Lizette Johansson.

Vad har varit det bästa med utbildningen?

– Sammanhållningen. Framför allt bland idrottslärararstudenter, när vi har läst de kurserna. Vi har gjort olika resor tillsammans. Då har man fått en gemenskap som är svår att nå i andra delar av utbildningen.

Har du fått jobb?

– Ja. Jag kommer jobba på Jensen gymnasium som idrotts- och engelskalärare.

Filip Lindmark skålade efter att ha tagit lärarexamen.

Filip Lindmark läste Grundlärarprogrammet F-3.

Filip Lindmark tycker att flera saker varit bra under utbildningen. Han nämner engagerade lärare, bra föreläsningar, och höjdpunkten - den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU.

– Att jobba som lärare handlar inte om att läsa litteratur, det handlar om att vara ute i det sociala.

Har du fått jobb?

– Ja. Jag kommer börja jobba i en förskoleklass på Lundbyskolan, tillsammans med tre andra som gick i min klass.

Julia Welander, Lovisa Törnlöf, Lorin Yousef och Olivia Ebbesson firade sin lärarexamen.

Lorin Yousef läste Ämneslärarutbildningen med inriktning mot historia och svenska. Hon är nöjd med utbildningens upplägg.

Är det något särskilt som var bra?

– Att VFU:n låg i början av utbildningen. Då fick man se hur verkligheten ser ut redan från start. På så sätt fick man helhetsbild, och kunde se om utbildningen passade en eller inte.

Har du fått jobb?

– Jag har flera anställningsintervjuer som jag ska gå på. Det finns jobb överallt.

Jonas Nilsson tog examen från lärarprogrammet

Jonas Nilsson läste Ämneslärarutbildningen med inriktning svenska och idrott- och hälsa.

Jonas Nilsson tycker att lärarutbildningen hållit en hög kvalité. Han valde att göra VFU två gånger på samma skola.

– Jag var på Lindeskolan. Just för att jag tyckte det var så himla bra där valde jag det en gång till.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Att fördjupa ämneskunskaperna som man är intresserad av. Även pedagogikdelen, som handlar om ledarskap, tycker jag var väldigt rolig och intressant.

Har du fått jobb?

– Ja, på Pihlskolans gymnasium i Hällefors. Jag ska jobba som lärare i idrott och hälsa till hösten, det ska bli jätteroligt.

Lina Wallberg och Emelie Johansson är nu färdiga lärare

Lina Wallberg och Emelie Johansson läste Grundlärarprogrammet för årskurs 4-6.

Lina Wallberg och Emelie Johansson säger att de fått en bra grund att stå på tack vare lärarprogrammet.

Från VFU:n på olika skolor har de tagit med sig flera erfarenheter.

– Det finns lärare som har varit bra som man kan inspireras av, säger Emelie Johansson.

Har ni fått jobb?

– Ja. Vi ska jobba på samma skola, Nibbleskolan i Köping, säger Lina Wallberg, och Emelie Johansson tillägger att det är hennes hemstad.

Julia Eriksson har tagit lärarexamen.

Julia Eriksson läste Grundlärarprogrammet F-3.

Under sin tid på lärarprogrammet gillade Julia Eriksson särskilt kurserna som syftade till att utveckla det pedagogiska ledarskapet.

Vad var bäst under utbildningen?

– Jag gillade praktiken, den var väldigt givande. Under utbildningen har det varit bra att få kunskap om hur man ska lära ut.

Har du fått jobb?

– Ja. Jag har fått jobb i en förskoleklass på Västra Engelbrektsskolan.

Text och foto: Beatrice Emmerik.