Linn vill arbeta som frilansande musiker

Linn Rampeltin

Linn Rampeltin från Västervik gillar att hennes utbildning innehåller både jazz och rock och att det finns stora möjligheter att utvecklas konstnärligt - både individuellt och tillsammans med andra musiker.

Varför sökte du Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning, inriktning Jazz- och rockmusik?
Jag sökte eftersom jag vill arbeta som frilansande musiker och det var ett naturligt steg efter att ha pluggat musik på folkhögskola.

Örebro var inte mitt förstahandsval. Jag var väldigt sugen på att flytta till Malmö. När jag väl hade börjat här kände jag att jag verkligen hade hamnat rätt och valde att stanna kvar. På andra musikhögskolor behöver man ofta välja mellan antingen jazz eller rock, men på Örebro universitet får jag utbildning i båda genrerna och fler därtill. Jag är en genrebred musiker och vill att min utbildning ska återspegla det.

Vad är det bästa med ditt program?
Här får jag själv i mångt och mycket forma min utbildning och min konstnärlighet. Jag får läsa roliga och relevanta kurser, men har också tid till att öva och repetera. Det finns alltid övningsrum och ensemblesalar tillgängliga och vi har tillgång till lokalerna 24 timmar om dygnet. Jag får träffa en massa andra musiker och det är lätt att dra igång egna projekt utanför utbildningen. Dessutom har vi regelbundet etablerade musiker som gästlärare vilket är superkul och lärorikt.

Beskriv Örebro universitet med tre ord.
Sammanhållning, möjligheter och vackert.

Vad tycker du om studentlivet i Örebro?
Jag tycket det är väldigt härligt. Man kan välja om man vill vara aktiv och engagera sig i mycket eller om man helst vill ta det lugnt och hänga med på saker då och då. Jag gillar att Musikhögskolan i Örebro ligger på campus tillsammans med andra utbildningar, så att man kan lära känna studenter från andra utbildningar. Qultura – som är Musikhögskolans kårsektion har en bra och rolig introduktion där man får chans att lära känna nya kompisar redan första veckan av utbildningen. Det finns många roliga studentföreningar man kan engagera sig i – jag är själv aktiv i föreningen Örebrospexet som sätter upp föreställningar varje vår.

Vad har du för framtidsplaner?
Jag planerar att försöka arbeta som frilansande musiker. Troligtvis kommer jag också att plugga vidare och läsa KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) som gör att jag kan arbeta som musiklärare. Jag tror att det passar bra för mig att försöka ha ett fast jobb, kombinerat med att jobba med min egen kreativitet och konstnärlighet i form av frilansande!

Tips till blivande studenter?
Våga dra igång projekt och spela med folk. Du lär dig så himla mycket på att bara få spela. Gör programöverskridande samarbeten. Ta tillvara på att det finns många studenter här med olika kompetenser - musikproducenter, kompositörer, teaterpedagoger och många spelsugna musiker i olika genrer. Gör inte vad du tror att andra vill att du ska göra, våga vara konstnärlig på ditt sätt.