Lydia och Nada vill hjälpa flickor i Etiopien – arrangerar Run for girls

Lydia Andersson och Nada Altemimi

Studenterna Lydia Andersson och Nada Altemimi anordnar loppet Run for Girls den 3 juni i Markaspåret. – Alla pengar vi samlar in går till att förbättra situationen för flickor i Etiopien, säger Lydia och Nada.

Intäkterna från loppet går oavkortat till FN-förbundets internationella projekt Flicka som arbetar med att stoppa barnäktenskap och könsstympning av flickor i Etiopien. Lydia Andersson som studerar Journalism Connected på Örebro universitet, har under det senaste året varit verksam som ambassadör för FN-förbundet och projektet.

– ­Jag har arbetat med Flicka under hela året vid sidan av mina studier. Jag har varit runt och föreläst på skolor i Örebro och jag har anordnat en mässa på Campus där jag har informerat om projektet. Loppet Run for Girls blir det stora eventet nu i vår, berättar Lydia.

När hon sökte en projektgrupp för loppet så vill Nada Altemimi, som läser Rättsvetenskapliga programmet med internationell inriktning, vara med och hjälpa till.

– Många av mina vänner är engagerade så de taggade mig på Facebook när det dök upp. Jag vill gärna jobba inom FN så detta kändes som en bra ingång och ett kul projekt, säger Nada.

Alla kan vara med

– Loppet är för alla, det spelar ingen roll om du är toppform eller otränad. Du kan gå om du vill och det kommer att finnas en kiosk för dem som vill fika efteråt. Dagen handlar om att göra något bra och samtidigt få lite motion. Barn är självklart också välkomna och de springer en kortare sträcka, säger Lydia.

Loppet för vuxna är på 5 kilometer och för barn 1,3 kilometer. Under dagen kommer det att informeras om FN-förbundets arbete och projektet.

Text och foto: Karl Nyebölle

I Afarregionen i Etiopien gifts hälften av flickorna bort innan de fyllt 18 år och 90 procent har utsatts för könsstympning. Flickor som gifts bort när de fortfarande är barn blir ofta tvingade att hoppa av skolan för att vara hemma. Det leder till att flickorna blir mindre självständiga och placerade i beroendeställning till sin man. När flickor könsstympas innebär det att hela eller delar av en flickans könsorgan tas bort och följs ofta av ett livslångt lidande med stor risk för infektioner och andra komplikationer.

FN-förbundets internationella projekt Flicka Flicka arbetar därför med att informera och involvera hela delar av samhället för att bryta de gamla traditioner och värderingar som är orsaken till att barnäktenskap och könsstympning sker, samt stötta de kvinnor och flickor som har blivit utsatta.

Sista anmälningsdagen är på fredag den 25 maj.