Många seniorer intresserade av universitetets äldreforskning

Maria Holmström fanns på plats för att berätta om universitetets äldreforskning. På bilden står hon bakom ett bord draperat med universitetets flagga och i bakgrunden syns posters.

Representanter för Successful ageing och Newbreed deltog i Seniorfestivalens avslutande mässa på Conventum i lördags. – Det är viktigt att vi möter dem som vår forskning handlar om, säger studierektor Eleonor Kristoffersson.

Mer om Seniorfestivalen

Seniorfestivalen arrangeras varje år i vecka 40 av Örebro kommun, i samarbete med pensionärsföreningarna i kommunen. Veckan bjuder på en rad olika arrangemang med syfte att inspirera seniorer att främja hälsa och livskvalitet.

Festivalen, som hölls för nionde gången, avslutades på lördagen med en mässa på Conventum där över 90 utställare deltog.

Hon deltog i mässan tillsammans med Maria Holmström, nämndsekreterare vid universitetskansliet, Successful ageing-doktoranderna Lisa Spang och Hanna Samzelius samt robotikforskarna Ali Abdul Khaliq och Ravi Chadalavada.

Stort intresse

Intresset från deltagarna var stort.

– Vi fick bra respons. Det var många som kom fram till vår monter och ville höra om vår äldreforskning. De var nyfikna och tycker det är viktigt att det bedrivs forskning på det här området, berättar Eleonor Kristoffersson, studierektor för forskarskolan Successful ageing där Newbreed ingår.

De som var särskilt intresserade fick den antologi som kom ut i mars, där doktoranderna inom Successful ageing har skrivit om de positiva sidorna av åldrandet.

– Den är skriven på engelska vilket fick en del att rygga tillbaka. Det var flera som särskilt efterfrågade material om vår forskning på svenska och det kan vara något att fundera på om vi ska ta fram, säger Eleonor Kristoffersson.

Lisa Spang och Hanna Samzelius passade på att under dagen leta efter intervjupersoner till sina forskningsprojekt – något som de fick bra respons på. Mässdeltagarna fick även information om universitetets öppna föreläsningar och om Musikhögskolans konserter.

– Väldigt många var intresserade av det, konstaterar Eleonor Kristoffersson.

Viktigt att synas

Hon tycker det är viktigt att forskarskolan syns i de här sammanhangen.

– När vi nu har en så stor satsning på äldreforskning är det viktigt att visa upp den. Självklart måste vi prata direkt med dem som vår forskning berör och det är roligt att vi fick ett så bra gensvar.

Text: Mattias Frödén
Foto: Eleonor Kristoffersson