Forskning om Mat och hälsa lockade stor publik

Nästan 200 gäster kom till det årliga vårminglet för att höra mer om Örebro universitets satsning på Mat och hälsa.

Kocken Paul Svensson, smak- och doftexperten Mischa Billing och professor Robert Brummer stod på programmet i Konsertsalen i Musikhögskolan. Efter föreläsningarna bjöd studenter vid Restaurang- och hotellhögskolan på hållbar mat och dryck.

Runt buffébordet fanns åtta stationer att besöka - ett axplock av den forskning kopplad till området mat och hälsa - med forskare inom medicin, måltidskunskap, idrottsvetenskap, pedagogik, biologi och artificiell intelligens.

Gästerna kunde testa sina mat- och motionsvanor och om de var smartare än eleverna på Finnerödja skola. Det fanns en film från den grekiska ön Ikaria, en film om smakupplevelser och en film, bokstavligen från insidan av våra tarmar.

Läs mer om universitets satsning på Mat och hälsa

Dessutom lanserades den nya filmserien Mischa möter:

Amy Loutfi - Mischa får testa hur svårt det faktiskt är att vara en robot

Åke Strid - Mischa tar reda på hur ljus påverkar smaken på maten

På scenen visades en helt ny film där Robert Brummer ger Mischa en panikattack - den kommer snart finnas på Youtube. Sedan kommer ytterligare en film där Mischa samtalar med professor Åsa Öström.

Paul Svensson, kock och planetskötare, höll en föreläsning.

Paul Svensson, kock och planetskötare, höll en föreläsning om en modern måltid som ska efterlämna en god eftersmak idag men även för framtiden. Han berättade om hur vi kan ta tillvara på råvaror som idag slängs - och att smaken till och med kan bli bättre efter en återvinningsrunda. Han har arbetat med studenter från Restaurang- och hotellhögskolan under våren och de hade också tagit fram kvällens meny tillsammans.

Mischa Billing

Mischa Billing är inte bara lektor i måltidskunskap och smak- och doftexpert utan även ambassadör för Örebro universitets satsning på Mat och hälsa. Hon presenterade den nya filmserien Mischa möter. I första filmen möter hon Robert Brummer som ger henne panikångest.

Musikstudenterna som sjunger

Vokalgruppen Fem vänner - fem studenter från Musikhögskolan uppträdde med musik på temat mat.

Robert Brummer. Här mer Mats Waltré och Ulf Hall från KK-stiftelsen.

Robert Brummer leder universitetets satsning på Mat och hälsa. Han är professor i gastroenterologi och klinisk nutrition. Han höll en föreläsning om matens betydelse för vårt välmående och om samspelet mellan kost, tarm och hjärna. Här med Ulf Hall från KK-stiftelsen.

Maten uppdukad och gäster tar för sig.

Studenter vid Restaurang- och hotellhögskolan serverade en buffé av hållbar mat och dryck - den som vågade kunde krydda maten med myror.

Amy Loutfi visar Anders Thunberg från Thunberg&more hur den elektroniska näsan fungerar.

Amy Loutfi, professor i informationsteknologi, visar Anders Thunberg från Thunberg&more hur den elektroniska näsan fungerar.

Forskaren Julia König berättar för Anders Kaspersson och Anders Jonsson, RISE Jordbruk och livsmedel.

Forskaren Julia König berättar för Anders Kaspersson och Anders Jonsson, RISE Jordbruk och livsmedel, om vilka test Nutrition-Gut-Brain Interactions Research Centre utför kopplat till hjärnan i olika experiment.

Forskarna Charlotta Pettersson och Sara Frödén berättar om hur skolmåltiden kan användas för att elever ska lära sig mer om hållbar utveckling. De använder projektet i Finnerödja skola som ett exempel.

Barbro Johansson från Örebro kommun testar om smaken på choklad förändras beroende på vilken musik hon lyssnar på. Smaktester är en del av forskningen inom Sense Lab.

Mathias Tabat berättar om sin forskning om vanliga tarmsjukdomar och hur de undersöker om kosttillskott kan hjälpa patienter med till exempel IBS för Lina Wallentinson från Kost och näringsdata.

Marie Gidlund, Sweden Food Arena och Elisabet Rytter, Livsmedelsföretagen, pratar mat och motion med forskarna Andreas Nilsson och Fawzi Kadi. På deras station fanns möjlighet att testa sina mat- och motionsvanor.

Professor Nikolaos Venizelos och den grekiske läkaren Kalliopi Katte berättar om Ikaria-projektet för Magnus Huss, Akademiska hus. På den grekiska ön håller människor sig friska och lever längre än i många andra delar av världen. Örebroforskarna undersöker varför.

Text, foto och film: Maria Elisson och Linda Harradine