Miljöombyte ger perspektiv på utbildningen

Aviva Katzeff Silberstein på utflykt i bergen.

Under utbytesstudierna besökte Aviva Katzeff Silberstein Tatrabergen i Polen.

Utbytesterminen har gett henne vänner från större delen av världen och minnen för livet.
– Jag ville byta miljö och få fler perspektiv under min utbildning, säger Aviva Katzeff Silberstein.

Hon går på psykologprogrammet och utbildningen är fem år, därför ville hon bryta av och göra något annat under studietiden. Utbytesuniversitet blev Uniwersytet Lódzki i Polen eftersom hon ville resa till ett land som hon inte visste så mycket om.

Gatuhundarna i hundstallet introducerade Aviva Katzeff Silberstein till utbytesstudierna i Polen. Besöket ingick i en tre veckor lång introduktion för nya studenter som innehöll både fest och andra sociala aktiviteter. Introduktionen anordnades av Erasmus Student Network och tillsammans med en två veckors kurs i polska introducerades Aviva Katzeff Silberstein i studentlivet.

– De flesta som är unga kan engelska i Polen, men med snabbkursen fick vi lära oss enkla fraser och ord, säger hon.

Kulturskillnader och vänner för livet

Studierna i Polen medförde en del kulturkrockar för Aviva Katzeff Silberstein. En sak som hon snabbt fick lära sig var ”den polska tiden”, att en lärare var en halvtimme försenad till en föreläsning var inte något konstigt. Och något som hon uppskattade med polackerna var att de är rakt på sak när de kommunicerar.

– I Sverige lindar vi in de saker vi vill säga. Här var det mer rakt på sak, berättar hon.

Det är kulturskillnaderna och människorna hon har mött som har berikat utbytesterminen. Hon tycker att landet man åker till inte har så stor betydelse, som utbytesstudent möter man studenter från större delen av världen. Terminen har gett henne vänner för livet och i höstas var hon och besökte en kompis i Italien som hon fick under utbytesterminen.

– Det har varit oerhört intressant att diskutera kursinnehåll med människor från olika kulturer och länder. Deras syn på frågor inom till exempel jämställdhet och klimatfrågan har gett mig nya perspektiv på min utbildning.

Samma upplägg som på gymnasiet

Den stora skillnaden med att plugga i Polen är att där läser studenterna flera kurser parallellt. Man läser sju till åtta kurser samtidigt och alla examineras i slutet av terminen genom presentationer, tentamen och diskussioner. Aviva Katzeff Silberstein upplevde att systemet minskade stressen under terminen.

– Det var lite som att läsa på gymnasiet, vi hade samma schema med lektioner tre till fyra gånger i veckan, säger hon.

Den tydliga schemaläggningen medförde fritid och möjlighet till resor. Universitetet ligger mellan Krakow och Warszawa i staden Lodz. Stadens centrala läge i landet gjorde att det var enkelt att göra resor över helgen.

– Det är lätt att ta sig runt Polen med buss. Bland annat besökte vi Tatrabergen för att vandra och åka skidor.

Text: Anna Asplund