Mischa Billing kommenterade Nobelfesten

Pernilla Månsson Colt och Mischa Billing

Örebro universitets alumn Pernilla Månsson Colt och Mischa Billing kommenterar maten och drycken under Nobelfesten. Foto: Skärmdump Svt.

För andra året i rad kommenterade Örebro universitets Mischa Billing Nobelfesten i Svt:s livesändning från Stockholms stadshus.

Precis som i fjol låg förstås fokus på den mat och dryck som serverades under kvällen. I år kommenterade hon maten tillsammans med Örebro universitets alumn Pernilla Månsson Colt. Och middagen, komponerad av kockarna Tom Sjöstedt och Daniel Roos, fick toppbetyg av Mischa.

I synnerhet huvudrätten som var bakad rotselleri med kantarellkräm och långbakad högrev.

– Det är en helhet. Det är en komplett tallrik, kommenterade hon i Svt:s direktsändning.

Mischa Billing jobbar till vardags som universitetslektor i måltidskunskap på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, men har också flera andra uppdrag, bland annat jurymedlem i det populära tv-programmet Sveriges Mästerkock i TV4.

Nobelfestens middag 2018

Förrätt:
Lättbakad röding med kräftbuljong i krondillslök, lättrökt forellrom, krispig potatis och krasseskum

Huvudrätt:
Bakad rotselleri med kantarellkräm och svampsmör, kålrot med lagerbladskräm och långbakad högrev, oxmärgcrust, rökt kalvsky samt potatis- och purjolöksterrin

Efterrätt:
Äppelharmoni med karamelliserade Fridaäpplen från Österlen, äppelsorbet, vaniljkräm, kolasås och havresmulor.

Dryckerna under kvällen:
Champagne Taittinger Brut Millésimé 2013