Nallesjukhuset hjälper gosedjur att bli friska

Freja Månsson och Astrid Rosenbren

Astrid Rosengren besökte Nallesjukhuset med nallen Björnis som undersöktes av doktor Freja Månsson.

En krokodil, en orm och en val trängs med flera nallar i väntrummet medan deras ägare ritar upp kroppen tillsammans med läkarstudenter från Örebro universitet. Kottebo förskola är på Nallesjukhuset för att få hjälp med gosedjurens sjukdomar.

Astrid Rosengren var där tillsammans med nallen Björnis. Hon var orolig eftersom att Björnis igår kväll hade fått ont i magen. Efter undersökningen kunde doktor Freja Månsson ställa diagnos och ordinerade plåster på magen och Björnis kände sig genast bättre.

– Det är skönt att Björnis blev bra på en gång, säger Astrid.

Hon tyckte att besöket på Nalleakuten var kul, särskilt att rita upp kroppen tillsammans med de andra barnen. Men läkaryrket är inget som lockar Astrid.

– När jag blir stor vill jag köra sopbil.

Jesper Zakrisson och Vera Zakrisson-Philipsson

Jesper Zakrisson och Vera Zakrisson-Philipsson besökte dagens Nallesjukhus med grisen Bella Cykelbjörn som hade vattkoppor.

Med på besöket var Jesper Zakrisson, pappa till Vera Zakrisson-Philipsson som går på Kottebo.

– Läkarstudenterna är väldigt duktiga. Det var kul att se hur mycket barnen vet om kroppen, säger han.

Vera Zakrisson-Philipsson hade tagit med sig grisen Bella Cykelbjörn som har vattkoppor och behöver vara hemma ett par dagar.

Studentförening bakom Nallesjukhuset

Det är den lokala ideella studentföreningen IFMSA (International Federation of Medical Students Associations) som anordnade dagens besök. IFMSA är representerade i ett 100-tal länder och har 1,3 miljoner medlemmar. Nallesjukhuset genomförs i flera av föreningens medlemsländer.

Adina Perpåls

Adina Perpåls är ordförande för Nallesjukhuset och utskottet för folkhälsa i IFMSA.

– Syftet med Nalleakuten är att introducera sjukhusmiljön för barn på ett leksamt sätt, säger Adina Perpåls, läkarstudent och ordförande för Nallesjukhuset och utskottet för folkhälsa i IFMSA.

Enligt Adina visar studier att barn som har deltagit i Nallesjukhuset klarar stressnivån bättre om de eller någon som står nära dem blir allvarligt sjuka.

Text och foto: Anna Asplund