This page in English

Näringsministern: ”Örebro har blivit ett av naven i Sverige för AI”

Amy Loutfi, professor vid Örebro universitet, och Marcus Wallenberg, vd i SEB och Saab, under Smarta samtal. Foto: Jonas André

AI kan bli en lika stor revolution som industrialismen. Det tror Sveriges närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S), som lyfter fram Örebro universitet som en viktig aktör i landets AI-utveckling.
– Amy Loutfi och andra forskare är viktiga inte bara för sin egen forskning, utan för att föra kunskapen vidare, säger Mikael Damberg.

I måndags deltog Amy Loutfi, forskningschef för AASS och professor i informationsteknologi vid Örebro universitet, i Smarta samtal i Stockholm. Hon tog plats i en namnstark panel tillsammans med Marcus Wallenberg, ordförande i SEB och Saab, Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister och Claudia Olsson, vd för Exponential.

Ämnet för dagen var artificiell intelligens, AI. Ett minst sagt hett område.

– AI är en ny teknologi som öppnar helt nya möjligheter, både ekonomiskt för att utveckla näringsliv och offentlig sektor i Sverige, men också för att förbättra människors liv. Det kan handla om allt ifrån att AI kan upptäcka att barn har dyslexi så att man tidigt kan sätta in rätt stöd och hjälp eller hitta cancer tidigare än vad läkarna klarar av att göra. AI öppnar också moraliska och etiska dilemman som man måste hantera, berättade Mikael Damberg strax innan samtalet skulle dra i gång.

Vissa menar att AI-revolutionen kan bli lika stor som industrialismen. Håller du med?

­– På lång sikt tror jag det. Det är jättesvårt att föreställa sig vad AI kan göra på 30-40 års sikt, det är enorma möjligheter som öppnas. Å andra sidan tror jag att vanliga människor kanske mest kommer att märka av AI bakvägen, när man använder en kartapp eller tittar på Netflix till exempel.

Schnürer, Loutfi och Damberg.

Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet, tillsammans med Amy Loutfi och Mikael Damberg.

Mikael Damberg passade även på att lyfta fram Örebro universitet som en viktig aktör när det gäller AI-utvecklingen i Sverige.

– Örebro universitet har blivit ett av naven i Sverige för artificiell intelligens och hur man tillämpar den på ett bra sätt. Inte minst också som kunskapsförmedlare, att fler förstår vad det här innebär och att man måste skaffa strategier för det, säger Mikael Damberg och fortsätter:

– Även kompetensförsörjningsfrågan, som är helt central. Amy Loutfi och andra forskare är viktiga inte bara för sin egen forskning, utan för att föra kunskapen vidare till studenter, näringsliv och offentlig förvaltning. Det är därför regeringen också har valt att satsa på samspelet mellan akademi och näringsliv när det gäller kompetensförsörjning.

Samtidigt höjs det röster om att Sverige halkar efter i utvecklingen?

– Jag tror att de flesta länder tittar på sig själva och funderar på om de var ute lite för sent och har gjort för lite. Det brukar vara så i teknikskiften. Å andra sidan, om man rankar vilka länder som har möjlighet att tillämpa AI på ett bra sätt så rankas Sverige väldigt högt. Så det handlar om hur vi använder resurserna också och hur vi kraftsamlar, så att inte alla tror att de ska göra allt. Det brukar sällan bli bra i ett litet land som Sverige.

Samtalet, som lockade storpublik till lokalen på Drottninggatan i Stockholm, arrangerades av stiftelsen Smarta samtal och moderatorn Mia Odabas ledde samtalet mellan både tekniska, ekonomiska och etiska aspekter av AI.

Marcus Wallenberg, som genom Wallenbergsfären satsar 1,6 miljarder kronor på AI de kommande tio åren, ventilerade sin oro om att Sverige riskerar att hamna efter. Amy Loutfi ville dock nyansera den bilden och menade att jämförelsen inte riktigt blir rättvis när man ställer länder som USA och Kina bredvid Sverige.

Hon tyckte också att det inte behöver vara en nackdel att till exempel vara trea i stället för etta.

– Det är inte alltid fel att inte vara först, för då kan man lära sig av andras misstag. Jag tror att det finns stora möjligheter att vi inte bara kommer ikapp, utan att vi också kan nischa oss inom vissa områden.

”Det behövs mer kunskap – och mindre skrämselpropaganda”

Samtalet kretsade även kring uppfattningarna av AI; att vissa ser det väldigt negativt och tror att AI kommer skapa massarbetslöshet, medan andra är mer optimistiska och ser AI som lösningen på flera av de globala problem som finns.

Amy Loutfi slog fast att hon tror att det behövs kunskap, mer öppna samtal och mindre skrämselpropaganda kring AI och att mer fokus måste riktas mot människans roll och inte bara tekniken. Efteråt var hon nöjd med samtalet.

­– Spännande, det var bra. Jag tror att vi människor har ett stort behov av att mötas. När det finns stora, disruptiva förändringar, som AI, så blir det ännu viktigare att mötas och prata. Vi måste skapa forum för att vi ska kunna hantera de rädslor som är lätta att känna inför stora förändringar.

Text: Jesper Eriksson
Foto: Jesper Eriksson och Jonas André