Alumn från Örebro revolutionerade nyheterna

Nataliya Gumenyuk

På tolfte våningen i ett höghus i centrala Kiev ligger Hromadske TV. Det är Ukrainas första oberoende tv-kanal. Den blev mycket betydelsefull under protesterna på Majdantorget som började 2013.

Namn: Nataliya Gumenyuk
Bor: Kiev
Yrke: Journalist
Utbildning: Master i Global Journalism vid Örebro universitet 2006.

Nataliya Gumenyuk är en av Hromadskes grundare. Hon är kanalens chef och håller dessutom i de internationella sändningarna på engelska och ryska. 2005-2006 läste hon masterprogrammet i global journalistik vid Örebro universitet.

Vi tittar in i studion där sändning pågår. Unga journalister, som ser mycket hippa ut, diskuterar dagens händelser. Sedan slår vi oss ner i en ljudstudio, vilken också fungerar som förråd.

Hromadske startades av ett dussintal undersökande ukrainska journalister, berättar Nataliya Gumenyuk.

– Vi ville skapa en oberoende tv-kanal med kvalitetsjournalistik. Något sådant fanns inte i Ukraina tidigare. Det skulle vara online-tv för det var billigare.

Fanns inga direktsändningar

Strax efter att de börjat sända startade protesterna på Majdantorget. De ledde till att den dåvarande presidenten Viktor Janukovitj några månader senare lämnade landet. Revolutionen var ett faktum.

– Under Majdanprotesterna blev det uppenbart att en kanal som vår verkligen behövdes. Innan vi började sända fanns inte liverapportering i Ukraina. På tv var det bara nyheter klockan 20. Kan du förstå varför folk tittade på oss? Det pågick en revolution ute på gatorna och det var bara nyheter klockan 20, säger Nataliya Gumenyuk.

Efter revolutionen rapporterade hon från Krim under Rysslands annektering. Hon har också rapporterat från kriget i östra Ukraina.

Nataliya Gumenyuk var van att jobba i konflikthärdar.

– Efter examen jobbade jag som utrikeskorrespondent på tv. Jag har arbetat i ett 50-tal länder. Mellanöstern och Kaukasus, men också i Europa.

Likheter med arabiska våren

För ett år sedan publicerade hon boken. ”Majdan Tahrir. På jakt efter den förlorande revolutionen” där hon jämför situationen i länder som Tunisien och Egypten efter den arabiska våren, med Ukraina efter Majdan

– Jag ser många likheter. Det viktiga är att civilsamhället fortsätter vara starkt även efter revolutionen. Bara så kan man verkligen förändra makten.

Hon är mycket nöjd med utbildningen i Örebro.

– Det var väldigt internationellt. Jag hade kursare från länder som Indonesien, Jemen och Chile. Det vidgade mina perspektiv och gjorde mig mer öppen. Det här var strax efter invasionen av Irak och vi tittade på hur okritiska amerikanska medier var. I Västeuropa anklagar man ibland oss i Ukraina för att vara okritiska mot Nato och USA, men jag vet vad de amerikanska medierna gjorde för fel. Det ingick i min utbildning.

Nöje en hård konkurrens

Medierna i Ukraina har förändrats sedan Hromadske började sända, enligt Nataliya Gumenyuk. Men de är fortfarande politiskt styrda, menar hon. Numera är den tuffaste konkurrenten för Hromadske underhållning.

– Tidigare så kämpade vi mot censur. Nu handlar det mer om att tävla med kommersiella och populistiska medier. Det är svårt att sälja en story som alla kanske inte vill höra. Men det här är en svår fråga överallt, inte bara i Ukraina. Hur når man ut med kvalitetsjournalistik till en stor publik? avslutar Nataliya Gumenyuk.

Text och foto: David Isaksson