This page in English

Nobelpristagaren om vad han helst av allt vill göra

Följ din dröm. Och läs en massa. För det har du nytta av även om du inte gör karriär som forskare.
Det rådet till dagens studenter kommer Duncan Haldane med. Han är en av årets Nobelpristagare i fysik, som på Luciadagen föreläste för en fullsatt Konsertsal på Örebro universitet.

Föreläsningen tog åhörarna med på en resa in i atomernas inre, en värld som kvantmekaniken öppnat dörren till och som gett forskare mycket att bita i.

– Fysiken har varit och är full av oväntade upptäckter, konstaterade Duncan Haldane som bland annat intresserat sig för det som han benämnde "konstiga saker som rör sig vid gränser".

Några av de "konstiga saker" som han själv räknade ut i teorin har sedan visats sig gå att fastställa med experiment.

– Det ligger mycket trassel och oklarheter bakom det som en gång kan tyckas vara så enkelt. En upptäckt kan visa sig vara toppen på ett isberg.

Vad ska resultatet av denna forskning nytta till? Duncan Haldane ställde själv frågan - och gav några svar:

– Det får tiden utvisa. Kvantmekaniken kommer att kunna visa på många idag okända egenskaper hos materien, sa han och pekade på den möjliga utvecklingen av kvant-datorer.