Nu öppnar ansökan till höstens utbildningar vid Örebro universitet

Studenter på Örebro universitets campus.

Allt fler studenter återvänder till campus under våren. ”Vi ser fram emot att välkomna både nya och gamla studenter till campus i höst, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet. Foto: Terése Andersson.

Idag öppnar ansökan till höstens program och kurser vid Örebro universitet.
– Örebro är den perfekta studentstaden, säger Jakob Matell som flyttat från Stockholm till Örebro för att läsa till jurist.

Örebro universitet erbjuder drygt 60 utbildningsprogram för nybörjarstudenter. Juristprogrammet, Kriminologiprogrammet, Psykologprogrammet och Socionomprogrammet är några av de mest sökta programmen.

Populära vårdutbildningar

Sandra Garefelt

Under pandemin har intresset varit stort för utbildningar inom vården, som till exempel Sjuksköterskeprogrammet, Läkarprogrammet och Biomedicinsk analytikerprogrammet. Sandra Garefelt från Sollefteå valde Röntgensjuksköterskeprogrammet vid Örebro universitet och är mycket nöjd med sitt yrkesval.

– Det är jätteroligt! Det är ett väldigt varierande yrke som handlar mycket om kombinationen av vård och teknik. Det är stor brist på röntgensjuksköterskor, så det har varit lätt att hitta jobb, säger hon.

Många vägar till läraryrket

Arman Seidin

Arman Seidin.

En annan bransch med goda framtidsutsikter är läraryrket. Vid Örebro universitet kan du utbilda dig till förskollärare, grundskollärare, ämneslärare och specialpedagog. Den som har läst naturvetenskapliga ämnen på universitetsnivå kan även gå en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) på tre terminer för att ta en lärarexamen. För studenten och göteborgaren Arman Seidin passar det perfekt.

– Jag trivs med att läsa på distans och uppskattar att jag även kan göra den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) hemma i Göteborg. Min drivkraft för att bli lärare är att få dela med mig av kunskap och se andra utvecklas, berättar han.

Ingenjörer eftertraktade på arbetsmarknaden

Simon Johansson

Vid Örebro universitet finns både långa och korta utbildningar som leder fram till ingenjörsyrket. Studenterna kan välja mellan fem treåriga högskoleingenjörsprogram och två längre utbildningar som leder fram till en examen som civilingenjör. Simon Johansson läste till civilingenjör med inriktning mot datateknik och skrev på för drömjobbet som spelutvecklare redan innan han tog examen.

– Att få jobba med spelutveckling är en perfekt kombination av teknik och kreativitet. Allt jag lärde mig under utbildningen går att applicera direkt i mitt arbete idag. Jag tillhör första kullen civilingenjörer som examinerades vid Örebro universitet och jag tror att vi alla fick jobb direkt, berättar han.

Inte bara örebroare väljer Örebro

Jacob Matell

Ungefär 40 procent av alla studenter vid Örebro universitet kommer från Örebro län. Resten flyttar hit från andra delar av landet. Örebro universitets mest populära program är Juristprogrammet – som också finns med på listan över de 20 mest sökta programmen i hela landet.

Jakob Matell tillhör den växande skaran stockholmare som valde Juristprogrammet vid Örebro universitet i första hand. Ett roligt studentliv, en rimlig bostadsmarknad och hög kvalitet på utbildningen var avgörande för honom.

– Örebro är den perfekta studentstaden. Jag hade hört att Juristprogrammet skulle vara bra – och det är det. Jag är jättenöjd med mitt studieval, säger han.

Välkomnar gamla och nya studenter

Ansökan till höstens program och kurser är öppen mellan 15 mars och 19 april.

– Universitetet blir sig alltmer likt under vårterminen och vi ser fram emot att välkomna alla studenter, både nya och gamla, till campus i höst, säger Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet.

Text: Anna Lorentzon

Ansökan till höstens kurser och program är öppen mellan 15 mars och 19 april.

Här kan du läsa mer om studentlivet i Örebro.

Här hittar du alla utbildningsprogram vid Örebro universitet.

Anmäl dig på Antagning.se.