Nu tar de första civilingenjörerna examen från Örebro universitet

Julia Alfredsson och Karl Eriksson, studenter på Civilingenjörsprogrammet vid Örebro universitet.

Civilingenjörer är efterfrågade på arbetsmarknaden, enligt studenterna Julia Alfredsson och Karl Eriksson.

Idag tar de första civilingenjörerna som studerat vid Örebro universitet sin examen.
– Jag är jättenöjd med utbildningen och nu känns det väldigt skönt att få komma ut och arbeta, säger studenten Julia Alfredsson, som fått fast jobb redan innan examen.

Örebro universitet fick examensrätt för civilingenjörsutbildningen våren 2015 och hösten 2016 började de första studenterna. En av dem är Julia Alfredsson från Göteborg, som valde Civilingenjörsprogrammet med inriktning mot industriell ekonomi, eftersom hon var intresserad av ledarskapsfrågor.

– Jag är väldigt nöjd, staden är jättemysig och Örebro universitetet är jättefint. Det märks också att alla har varit måna om att det ska bli så bra som möjligt, eftersom vi är de första studenterna. Jag upplever att min utbildning är väldigt ”up to date” och utformad utifrån näringslivets behov, till skillnad från en del äldre lärosäten som kanske känns lite mer gammeldags, säger hon.

Hon har särskilt uppskattat blandningen mellan de lite tyngre ämnena, som naturvetenskap, matematik och teknik, och de lite mjukare som handlar om ledarskap, människor och ekonomi.

– Jag känner mig väldigt trygg i den kunskap jag har fått med mig och jag vet också att jag kan lära mig nya saker. Det gör att jag vågar hoppa på många olika sorters jobb.

Sommarjobbet ledde till fast jobb

Redan första sommaren fick Julia Alfredsson sommarjobb genom Campusmässan, som arrangeras varje år vid Örebro universitet. Det ledde till fler jobb – och nu går hon direkt till en fast anställning hos Loxia Group där hon ska arbeta som projektingenjör inom olika infrastrukturprojekt.

– Jag hade nog tur med första jobbet och sedan har det rullat på. Det är högt tryck på de tjänster som ligger ute nu och det underlättar att ha kontakter, men jag tror ändå att de flesta av mina kurskamrater har fått jobb, säger hon.

Även Karl Eriksson vittnar om många kurskamrater har fått jobb redan innan examen. Själv är han mitt inne i två olika jobbprocesser, och ser fram emot att börja jobba.

– Jag vill framför allt utvecklas och lära mig ännu mer. Det känns som att det är ganska lätt att få jobb, säger han.

Stark koppling till AI och robotik

Karl Eriksson valde att läsa till civilingenjör i datateknik, och har uppskattat att utbildningen har en koppling till den starka forskningsmiljön inom artificiell intelligens och robotik vid AASS på Örebro universitet.

– Våra lärare forskar ju på det här, så det är väldigt duktiga. Jag valde att skriva mitt examensarbete om machine learning och AI och det märks att det öppnar dörrar. Det är något som finns överallt och som alla kommer att vilja ha i framtiden. Vi har fått väldigt bra verktyg för att jobba med det.

Hur känns det att ta examen efter fem år på Örebro universitet?

– Det känns skönt, men också lite konstigt. Jag har ju alltid pluggat och nu ska jag inte det längre. Samtidigt kommer jag ju att fortsätta lära mig nya saker, fast nu blir det mer en kunskapsöverföring mellan kollegor, säger Karl Eriksson.

Även Julia Alfredsson tycker att det känns bra att ta steget ut i arbetslivet.

– Jag ser mest fram emot att få fortsätta lära mig nya saker, men också att komma ut och få nya kollegor och jobba i team. En fördel med mitt jobb är att man får se resultatet av sitt arbete och vet att till exempel det här järnvägsspåret eller den här bron, de har jag varit med och byggt. Det är en tillfredsställelse att känna att man faktiskt gör något för samhället, säger hon.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Privat och Anna Lorentzon

Civilingenjörsprogrammet vid Örebro universitet startade 2016 och finns i två inriktningar, industriell ekonomi och datateknik.

Den här terminen tar de första studenterna examen från utbildningen. Det är 25 studenter som skriver examensarbete inom industriell ekonomi och 10 studenter inom datateknik.

Här kan du läsa mer om alla ingenjörsutbildningar vid Örebro universitet.