Ny satsning sätter guldkant på Lärarutbildningen

Bild på laptop med guldig pil

Lärarutbildningen vid Örebro universitet jobbar intensivt med att engagera de befintliga studenterna och skapa ett mervärde till utbildningen.
Med detta som utgångspunkt erbjuds nu lärarstudenterna en unik möjlighet att förbereda sig för yrkeslivet och rollen som lärare.

Teman under hösten:
oktober: motivation
november: professionella relationer
december: ledarskap och konflikthantering
Här hittar du till mer information om Guldkant för lärarstudenter.

- Förut kallade vi detta för mervärdesmoduler, men hur lockande låter det? Efter sommaren döpte vi om arbetet till Guldkant istället, då det mycket bättre symboliserar det vi vill tillföra, berättar Anna Johnsson, delprojektledare för Lärarstudent 2.0, som är en del av projektet Framtidens lärarutbildning vid Örebro universitet.

Konceptet bygger på önskemål och feedback från studenter. Utifrån tidigare intervjuer som gjorts som är den samlade bilden att studenterna saknar fördjupning inom vissa ämnen i sin utbildning. Det kan vara ämnen som tas upp i en delkurs men där man mest skrapar på ytan. Varje månad erbjuds nu studenterna material för fördjupning. På helt frivillig basis förstås.

Fyra typer av guldigt innehåll

– Studenterna erbjuds material i fyra olika block kan man säga. Vi har först intervjuer som görs utifrån månadens tema med yrkesverksamma lärare, sen har vi en lista med material för läsning eller lyssning och det tredje blocket är en workshop eller ett seminarium som vi kallar för Digital Guldkant, berättar Anna Johnsson.

Nytt för december månads Guldkant är skönlitterära lästips från Universitetsbiblioteket. Detta görs i samarbete med det projekt som pågår för att öka läsningen av skönlitteratur hos studenter.

För att utföra allt detta krävs en arbetsgrupp. I denna arbetsgrupp ingår Jonas Edlund som är verksam lärare på Navet samt utbildad journalist och han står för intervjuerna. Den digitala guldkanten görs i samarbete med Anna Hultgren och Petronella Ekström, båda pedagogiska utvecklare på Högskolepedagogiskt centrum samt delprojektledare för Digital kompetens, som även det är ett projekt inom ramen för Framtidens lärarutbildning, vid Örebro universitet.

– Det största jobbet utförs av våra projektassistenter och alumner Betty Johansson, Ida-Lie Heljeberg och Frida Dahlin. De gör verkligen ett hästjobb med att leta relevant material och utvärdera om det är tillräckligt bra kvalitet. De hittar poddar, avsnitt från UR, avhandlingar, böcker och artiklar inom ämnet. Det är oerhört värdefullt för oss i detta arbete att ha alumner med. De kan direkt avgöra vad som är intressant och inte för en befintlig student, säger Anna Johnsson.

Syftet med den här fördjupningen är att ge en vidare förståelse för läraryrket i stort. Det är inte bara själva undervisningen som är viktig utan även andra delar. Och det är dom delarna som Guldkant försöker lyfta fram.

Reflektion inför kommande lärargärning

Den här satsningen siktar även på att skapa utrymme för reflektion hos studenterna och att de ska kunna se detta som en extra input till det yrke det har valt. Förhoppningen är också att det ska skapa ett engagemang hos studenterna, både för att utveckla sina färdigheter och för att bli en bättre lärare när de väl tar examen.

– Och har du som student några tips på ämnen som du skulle vilja ha lite fördjupning i, tveka inte att höra av dig till oss! Guldkant drivs utifrån studenternas önskemål, avslutar Anna Johnsson.

Vill du komma i kontakt med Anna Johnsson:
This is an email address

Text: Anna-Karin Jungander
Bild: Fredrik Birath