Ny utbildning ska skapa integration och jobb i livsmedelsbranschen

Magnus Westling.

Doktoranden Magnus Westlings forskning kring gråärtfärs kan få en skjuts i och med det nya projektet. Foto: Hans Lundholm

Tillväxtverket beviljar drygt tre miljoner kronor till ett projekt som ska ge nyanlända kvinnor utbildning och jobb inom livsmedelsbranschen. Kvinnorna kommer bland annat att jobba med gråärtor tillsammans med Magnus Westling, doktorand i måltidskunskap vid Örebro universitet.

Det är Alfred Nobel Science Park som tillsammans med bland andra Örebro universitet, Hällefors kommun och EFS-projektet All in beviljas pengar för att skapa en specialanpassad livsmedelsutbildning, som riktar sig till kvinnor med utländsk bakgrund som i dag står långt ifrån arbetsmarknaden.

Utbildningen kommer att innehålla både teori och praktik och vara specialanpassad för så väl arbetsmarknaden som deltagarna.

Forskning om gråärtfärs får en skjuts

Gråärtor.

För Magnus Westling, som är doktorand vid Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet, innebär det här att hans forskning om gråärtfärs och filodegsrulle med gråärtfärs, får en skjuts.

– Jag samarbetar med Hälleforsföretaget Delmat när det gäller utvecklingen i industriell skala av gråärtfärsen och filodegsrullarna, och de behöver arbetskraft. På det här sättet slår vi tre flugor i en smäll: vi bidrar med nya jobb, ser till att produkterna tillverkas och kan samtidigt öka innovationsgraden, säger han.

Målet är att skapa riktiga jobb

Målet är att bygga upp ett kompetensförsörjningscentrum, som ska skapa riktiga jobb och arbetstillfällen inom branscher där efterfrågan är stor, för att säkra arbetsgivarnas nuvarande och framtida behov och på det sättet bidra till regional tillväxt.

– Det är glädjande att vi kan genomföra en praktiskt inriktad utbildningsinsats till nyanlända kvinnor som vill arbeta eller starta eget inom livsmedelsbranschen eller besöksnäringen, samtidigt som vi skapar ett varaktigt och lokalt anpassat kompetensförsörjningscentrum för företag inom livsmedelsbranschen, besöksnäringen samt arbetsgivare inom offentlig måltid, säger Fredrik Rakar på All in.

Också Tommy Henningsson, kommundirektör i Hällefors kommun, ser positivt på projektet.

– Genom detta kan vi stärka kommunens profil inom matområdet och besöksnäringen, samtidigt som vi minskar utanförskapet.

Magnus Westling ser projektet som en chans för kvinnor med erfarenheter från andra kulturer att få nytta av sina kunskaper.

– Jag tror att många bär på en tyst kunskap som nu kan komma till gagn för näringsliv och regionen. Jag hoppas även att produkter med gråärtor kan fortsättas utvecklas utifrån deltagarnas kunskaper, eftersom många kommer från kulturer där hantering av baljväxter på olika sätt är vanlig.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Hans Lundholm och Magnus Westling