"Som mellanstadielärare kan man verkligen göra skillnad"

Studenten Jamal Hussein.

Jamal Hussein läser andra terminen på Grundlärarprogrammet vid Örebro universitet.

Jamal Hussein drömmer om att bli en ämneskunnig lärare och en god pedagog.
– Som elev vill man ha en schysst och skön lärare som både är snäll, rättvis och har förmågan att ge alla elever den kunskap de behöver för framtiden, säger han.

Att bli lärare var inte ett självklart val för Jamal Hussein. Hans nyfikenhet väcktes under Universitetsdagarna, när han fick besöka universitetet och lyssna på föreläsningar om de olika utbildningarna som finns.

– Jag tänkte att läraryrket nog är ett ganska roligt yrke och att det vore intressant att jobba med barn. Mina mentorer på gymnasiet hade berättat om hur mycket de tycker om sina jobb. Att läraryrket är väldigt socialt och att man träffar många nya ansikten, berättar han.

Efter gymnasiet tog han ett sabbatsår och jobbade på kontor, men märkte snabbt att det inte riktigt var hans grej.

– Det kändes ensamt och jag träffade nästan ingen. Man brukar ju prata om att man ”går ut” i arbetslivet, men att sitta kontor är ju inte att gå ut. Jag saknade kontakten med människor, säger han.

Jamal Hussein valde att börja plugga igen. Nu går han andra terminen på Grundlärarprogrammet vid Örebro universitet, med inriktning mot arbete i årskurs 4–6.

– Mellanstadieåldern är den mest intressanta åldern, när barn är runt 10–12 år tänker jag att de är som mest mottagliga för att lära sig nya saker. Det är då allvaret börjar och lärandet grundläggs. Jag tror att det är där man kan göra störst skillnad.

VFU gav nya insikter

I höstas gjorde Jamal Hussein sin första verksamhetsförlagda utbildningsperiod (VFU) på Rostaskolan i Örebro.

–  Det var jätteintressant att komma ut och känna på lärarrollen på riktigt. Jag fick jobba med femmorna och de var så glada och positiva. Även om jag kände mig lite osäker i min roll föll det på plats när jag väl kom ut.

Han fascinerades särskilt av hur pedagogerna hanterade konflikter.

– När det händer något på rasten samlar läraren ihop alla elever och löser det direkt. Som pedagog får man se till att alla kommer till tals och får förklara – och sedan slutar det med en kram. Jag frågade många av lärarna på skolan om hur de trivs och de sa att det här det bästa jobbet som finns, berättar han.

Jamal Husseins mål är att bli en ämneskunnig lärare och god pedagog, som kan leda eleverna inte bara i skolan utan också när det gäller det sociala.

– Man måste ha en bra attityd och förmåga att skapa en trevlig miljö och bra gemenskap i klassrummet. Som elev vill man ha en schysst och skön lärare, som både är snäll och rättvis. Sedan ska man också vara en bra mentor och se till att alla elever får de kunskaper som de behöver för framtiden.

Han ser positivt på möjligheterna att få jobb efter studierna.

– Det finns gott om jobb och det kommer att behövas ännu fler lärare framöver. Lönen är bra och den kommer att höjas ännu mer i framtiden. Men det jag ser fram emot mest är att få ha ett socialt jobb och träffa många nya ansikten, säger Jamal Hussein.

Text: Anna Lorentzon