Nyinvigning av Universitetsbiblioteket

Elin Häggberg

Elin Häggberg alumn och grundare till teknikbloggen Teknifik var en av invigningstalarna.

– Det spökar i Lyktan på våning två var en av åsikterna vi fick in av studenterna inför renoveringen, berättade Marie Danielsen när hon höll tal under nyinvigningen av Universitetsbiblioteket.

Studenternas åsikter har varit viktiga när Universitetsbiblioteket skulle renoveras. Resultatet har blivit fler el-uttag, höj- och sänkbara bord och studieplatsen Lyktan.

– I studieverkstaden Lyktan har vi samlat allt på en plats. Hit kan studenterna komma under drop in-tider för att träffa bibliotekarier, skrivhandledare och få hjälp av Mattestugan, berättar bibliotekarie Ulrika Johansson.

Ulrika Johansson var en av projektledarna under renoveringen av Universitetsbiblioteket.

Även Funka som arbetar med särskilt pedagogiskt stöd för studenter med funktionsnedsättning finns på plats under vissa tider i studieverkstaden Lyktan.

– Tidigare var Lyktan en tyst studieplats där det var kallt. Ett fåtal studenter valde att plugga där. Efter renoveringen har det blivit en levande mötesplats, säger Marie Danielsen som är bibliotekschef.

Universitetsbibliotekets chef Marie Danielsen klippte band under invigningen.

Anders Wahlström från Örebro studentkår är mycket nöjd med renoveringen av biblioteket. Enligt honom har biblioteket i snitt 1 700 besökare per dag och är därmed en av de mest besökta platserna på Örebro universitet.

– I det här projektet har studenterna fått tycka till och studiemiljön har förbättrats markant, säger Ander Wahlström.

Anders Wahlström, vice ordförande med studiesocialt ansvar, från Örebro studentkår höll tal under invigningen.

Elin Häggberg – en av invigningstalarna

Alumnen Elin Häggberg var tillbaka på Universitetsbiblioteket för att hålla tal under invigningen. Under studietiden jobbade hon extra på biblioteket. Och det var här som hon kom på sin affärsidé – att skapa teknikbloggen Teknikfik.

– På biblioteket fick jag hjälpa studenter med allt från eduroam, snabbkommandon i word till appar i mobilen.

Hon började leta efter bloggar som gav tips om teknik och tekniska lösningar och insåg att det inte fanns någon bloggare som skrev om det.

– Då föddes idén. Under ett år samlade jag fakta om hur man skriver, startar och driver en blogg, gjorde kommunikationsplaner och planerade.

Idag är Elin Häggberg egenföretagare. Hon driver bloggen Teknifik, podcasten Teknikens under, är influenser och föreläsare.

Gabriel Kopin läser till grundlärare årskurs 4 – 6. Han tycker att biblioteket har blivit fräschare och gillar de öppna ytorna. Favoritplatsen är den tysta läsesalen där det är lugnt och tyst.

Nassrin Abdulkarim pluggar till jurist och Cheril Ingabire läser till civilekonom. De gillar variationen av studieplatser – att man kan välja att sitta själv, i grupp eller i tysta läsesalen. En stor fördel är de höj- och sänkbara borden. Det som har blivit sämre är att det finns färre studieplatser på våning två.

Prorektor Anna-Karin Andershed var moderator och en av invigningstalarna.

Under invigning spelade Musikhögskolans studenter Eden Yusof-Ioannidis, Hampus Larsson, Jussi Edefors och Veronika Borgström.

Invigningen hade lockat flera nyfikna besökare.

Text och foto: Anna Asplund

Studieverkstaden Lyktan

Studieverkstaden Lyktan i biblioteket på Campus Örebro är platsen med samlat stöd för dig, oavsett om du ska söka i olika databaser, skriva uppsats, reda ut en svår uträkning eller om du behöver bättra på din studieteknik. Välkommen in under våra drop-in-tider då handledarna finns på plats!

Studieverkstaden Lyktans öppettider

Tisdagar: 10:00 - 12:00