ÖREBRO UNIVERSITET 20 ÅR
This page in English

”Örebro är en fantastisk stad”

Inom ramarna för Örebro universitets 20-årsfirande bjöds ett hundratal utbytesstudenter på guidad rundtur och mingel i Örebro slott i veckan. – Jag har aldrig varit i ett så stort slott förut, berättar Eliada Hysa från Grekland, en av rekordmånga utbytesstudenter som pluggar vid universitetet i höst.

Allt fler utbytesstudenter söker sig till Örebro universitet. Förra hösten kom 145 studenter från andra länder för att plugga i Örebro, och den här hösten välkomnas 176 nya utbytesstudenter vid Örebro universitet. Något som gläder Sofie Sjöberg, som är internationell studentassistent.

Sofie Sjöberg utanför slottet.

Sofie Sjöberg, internationell studentassistent vid Örebro universitet.

– Hela universitetet jobbar för en ökad internationalisering, så det här är jätteviktigt. Det är också allt fler studenter härifrån som pluggar utomlands och tillsammans med våra tidigare utbytesstudenter är de ypperliga ambassadörer som pratar väldigt gott om oss. Det gör att fler blir nyfikna på att plugga här, säger hon.

”Människorna är vänliga och hjälpsamma”

Charlotte D’Accunto från Frankrike har kommit till Örebro för att plugga ekonomi. Hon blev förvånad över att staden är så liten, och att det inte finns så många möjligheter till shopping.

– Men det är verkligen fint här och det ska bli så kul att utforska Örebro. Jag ser fram emot att uppleva snö och riktig vinter, säger hon.

Charlotte D'Accunto kommer från Frankrike och ska plugga i Örebro.

Charlotte D'Accunto är utbytesstudent från Frankrike.

Sven Manden har flyttat hit från Nederländerna för att plugga företagsekonomi och han är lyrisk över hur utbytesstudenterna har tagits emot i Örebro.

– Det är verkligen jättefint här, med slottet som ligger mitt i staden. Och människorna är så vänliga och hjälpsamma. Vi fick ett jättefint välkomnande vid universitetet, så jag är väldigt nöjd.

Vill flytta till Sverige

Även Aliada Hysa från Grekland imponerades av Örebro slott.

– Jag har aldrig varit i ett så här stort slott förut, i Grekland har vi många slott men inte så stora, berättar hon.

Utbytesstudenter köar utanför slottet

Utbytesstudenter köar inför den guidade visningen av Örebro slott.

Hon läser biomedicinsk laboratorievetenskap och ska också göra praktik på USÖ under hösten.

– Jag planerar att flytta hit permanent, så jag vill lära mig allt om hur livet fungerar här. Örebro är en fantastisk stad! Och vädret är fantastiskt, låt oss hoppas att det fortsätter så, säger hon med ett skratt.

Text, bild och film: Anna Lorentzon

Tre utbytesstudent och en fadder minglar på slottet.

Utbytesstudenterna Laetitia Tomic, Thomas Barcellini och Fanny Arnould minglar på slottet tillsammans med Ali Mousavi som är fadder för utbytesstudenter.