Örebro universitet fick pris för ”World’s Smartest Dorm Room”

Vinnar av 50-wattare

Amy Loutfi och Sara Arvidson tog mot priset tillsammans med representanter för Familjen Pangea.

Örebro universitet har tilldelats 50-wattaren för sin ”World’s Smartest Dorm Room”. Priset delas ut av Sveriges Annonsörer och belönar framgångsrika kampanjer.

– Detta prestigefyllda pris är ett verkligt erkännande och visar vilken effekt vi fick genom att forskare, lärare och kommunikatörer arbetade tillsammans för att samlat visa upp den nya utbildningen till civilingenjör vid Örebro universitet, säger Sara Arvidson, kommunikationschef på Örebro universitet.

– Vårt mål var att lämna svar på de två viktigaste frågorna som blivande studenter har. Först -hur bra är kvaliteten på utbildningen? Och - var ska jag bo? Tillsammans med vår byrå Familjen Pangea kom vi tillsammans fram till kampanjen "World's Smartest Dorm Room", säger Sara Arvidson.

– Det är extra roligt att vi är så framgångsrika med tanke på den begränsade budget vi hade, väldigt lite pengar jämfört med många av våra medtävlare, konstaterar hon.

Juryns motivering för priset till "World's Smartest Dorm Room":

"I hård konkurrens med andra mer välrenommerade aktörer lyckades denna nykomling med en innovativ kampanj fylla sin nya kurs. Med kampanjen  World's Smartest Dorm Room tog Örebro universitet teori till praktik och visade vilket innovativt universitet Örebro är. Där vill vi också gå, tänkte vi i juryn och delade ut årets 50-wattare till detta bidrag."

Tävlingen 100-wattaren har funnit sedan 1990 och arrangeras av branschorganisationen Sverige Annonsörer och belönar framgångsrika kommunikationskampanjer. Örebro universitet var nominerad i klassen Konsument singel. Andra klasser är till exempel företag, ideellt, internationellt och årets nytänk. I varje klass delas tre priser ut, 100 watt till ettan, 75 till tvåan och 50 till trean. Juryns bedömning baseras på effekt, kreativitet och kvalitet.