"Örebro universitet visar kaxighet"

Det är fantastiskt bra att Örebro universitet gör en satsning på lärarutbildningen nu. Det sade Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning (S), i måndagens seminarium i Almedalen.

Johan Öhman och Anna-Karin Andershed.

Professor Johan Öhman, som ansvarat för en grundläggande kartläggning av lärarutbildningen vid Örebro universitet, inledde seminariet. Han berättade om tre viktiga delar i arbetet med att förbättra utbildningen - en sammanhållen utbildning, fördjupad samverkan och ett tydligt framtidsperspektiv.

- Lärarna vi utbildar i dag kommer vara verksamma fram till 2060. De måste kunna möta globala utmaningar som till exempel klimatförändringar. Lösningarna finns inte i hur vi gjorde förr eller i hur vi brukar göra, sade Johan Öhman.

Positiva till satsning

I panelen ingick Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning (S) och Betty Malmberg, ledamot utbildningsutskottet (M). Båda var positiva till den satsning Örebro universitet valt att göra.

Betty Malmberg (M)

- Det är fantastiskt bra. Lärarutbildningen lägger grunden för all annan utbildning, sade Helene Hellmark Knutsson.

- Jag älskar det Örebro universitet gör. Det visar kaxighet, sade Betty Malmberg i seminariet.

I panelen satt också Jessica Schedvin, lärare, debattör och chefredaktör för makthavarna.se, som betonade vikten av att inte tappa kontakten med sitt lärosäte och Mimmi Rönnqvist, Ordförande Lärarnas riksförbund student, som framför allt önskade mer lärarledd tid för dagens studenter.

Sträcker sig minst fram till 2022

Anna-Karin Andershed, prorektor vid Örebro universitet, avslutade seminariet med en kort

Mimmi Rönnqvist och Jessica Schedvin.

reflektion och sammanfattning. Hon konstaterade att universitetet gör en långsiktig satsning.

- Vi lägger närmare 100 miljoner kronor som i dagsläget sträcker sig fram till 2022 men jag ser det som högst sannolikt att den sedan kommer fortsätta i någon form.

Läs mer om Örebro universitet i Almedalen.

Text och foto: Linda Harradine