Örebrostudent bäst i klassen i USA

Sara Eneroth

Trots att Sara Eneroth var den enda som inte hade engelska som modersmål tog hon hem priset ”bäst i klassen” på examinationen i muntligt framförande. Hon var utbytesstudent i Florida och passade på att slå hål på vanliga myter om Sverige och svenskar.

Är du nyfiken på utbytesstudier? Kom till Plugga utomlandsmässan onsdagen den 18 oktober 11:00 – 13:00 i Forumfoajén. Där finns studievägledare, internationella kontoret och studenter som har varit på utbytesstudier för att svara på dina frågor.

Sara Eneroth läser programmet Medier, kommunikation och PR. Vårterminen 2017 begav hon sig till USA för utbytesstudier. För henne var landet det självklara valet, eftersom hon anser att det är föregångare inom marknadsföring. Och hon fick sitt förstahandsval - University of West Florida. Med hjälp av studievägledare valde hon kurser inom digital marknadsföring, sociala medier, djupgående kommunikation och retorik, att tala inför grupp.

- Extra kul var att jag fick priset ”bäst i klassen” efter examinationen i retorik, att tala inför grupp, där jag var den enda som inte hade engelska som modersmål, säger Sara Eneroth.

Hon hade valt att presentera Sverige och slå hål på några myter om landet.

- Jag berättade att Sverige inte är samma land som Schweiz, alla är inte blonda i Sverige och alla kör inte Volvo, säger Sara Eneroth.

Bild på bro University of West Florida

Genom campusområdet rinner en å. Där varnas förbipasserande för ormar och alligatorer.

Hon medger att det kan kännas läskigt och främmande att spendera en termin i ett annat land.

- Men jag har bara blivit bra bemött och är nöjd med min utbytestermin. Amerikaner är öppna, vänliga och hjälpsamma, säger hon.

Utbytesterminen har gett henne ett kulturellt utbyte, nya kontakter och ökade språkkunskaper. Ett extra plus är att hon har en merit som sticker ut.

- Det märks när jag söker praktikplats inför min sista termin. Jag har varit på fyra intervjuer, och samtliga har sett det som en fördel att jag har gjort utbytesstudier, säger hon.

Råd till blivande utbytesstudenter

Till studenter som ska söka utbytesstudier ger Sara Eneroth rådet att läsa på.

- Titta på universitetens hemsidor, googla och sök i sociala medier för att skapa dig ett intryck. Var öppen för olika alternativ och försök att hitta ett land och universitet som passar dig, säger hon.

Det är också viktigt att vara ute i god tid. Hennes tips är att ordna med försäkringar, visum och sjukdomshistorik så snart beskedet om en utbytesplats har kommit.

- Slarvar du med pappersarbetet kan du missa din plats, säger hon.

Lucie Edington från Storbritannien utanför deras studentboende.

Genom internationella kontoret fick Sara Eneroth kontakt med en student som har varit utbytesstudent vid University of West Florida.

-Det var kanonbra att få den kontakten, jag fick tips och råd om till exempel boende, säger hon.

Sara Eneroth rekommenderar alla som funderar på att studera utomlands att göra det.

- Utbytesstudier är en unik möjlighet under studietiden. Ta chansen att bo och studera i ett annat land, du kommer inte att ångra dig, säger Sara Eneroth.

Text: Anna Asplund
Foto: Anna Asplund och Sara Eneroth