Örebrostudent tävlar i SVT-satsning för låtskrivare – pitchar låt till Cornelia Jakobs

Fredrika Brunius.

Efter utbildningen vill Fredrika Brunius jobba med filmmusik och gärna skriva låtar åt andra. Just nu håller hon på att starta upp ett produktionsbolag som heter FEIH Studios tillsammans med kompisarna Emma Sahlberg och Isabelle Olsson. ”Under utbildningen har jag upptäckt hur kul det är att skriva låtar tillsammans med andra”, säger hon.

Till vardags studerar hon musikproduktion vid Musikhögskolan på Örebro universitet. Nästa fredag pitchar Fredrika Brunius sin egen låt för melodifestivalvinnaren Cornelia Jakobs på bästa sändningstid i SVT:s nya program Songland.
– Jag är väldigt taggad på Cornelia, säger hon.

Songland har premiär i SVT fredag den 24 mars. Programmet där Fredrika Brunius medverkar sänds fredag den 31 mars. Läs mer här.

Fredrika Brunius går fjärde terminen på Konstnärligt kandidatprogram i musikalisk gestaltning med inriktning mot musikproduktion och songwriting vid Musikhögskolan på Örebro universitet. När SVT gick ut och sökte låtskrivare till sin nya satsning skickade hon in en låt som hon skrivit tillsammans med kompisen Christopher Sletto.

– Jag har aldrig skickat in något till en tävling förut, men gillar att programmet har fokus på låtskrivandet som hantverk och på samarbetet mellan låtskrivare och artist. Det känns som en fin idé, även om det också är speciellt och lite ovant som låtskrivare att vara den som står på scenen, säger hon.

En av 24 utvalda låtskrivare

I slutet av november fick Fredrika Brunius besked om att hon blivit utvald som en av de 24 hittills okända låtskrivare som får chans att presentera sina låtar för en etablerad artist. De artister som medverkar är Oscar Zia, Titiyo, Cherrie, Jireel, NOTD – och Cornelia Jakobs.

– Det känns bra att jag fick Cornelia. Jag blev väldigt tagen av hennes framträdande i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest förra året och känner mig väldigt taggad.

Programmet spelades in i SVT:s studios i Göteborg i januari och har premiär fredag den 24 mars. Fredrika Brunius medverkar i andra avsnittet, som sänds den 31 mars. Där tävlar hon mot tre andra låtskrivare som alla ska pitcha sina låtar inför en jury och för Cornelia Jakobs. Som stöd med arrangemanget finns bland andra kapellmästaren från tv-programmet Så mycket bättre.

”Spännande att folk ska få höra låten”

Vem som vinner är naturligtvis hemligt.

– Jag har varit lite nervös, men nu känns det mest spännande att folk ska få höra låten. Det har gått så snabbt med hela processen och det ska bli skönt att snart slippa vänta.

Fredrika Brunius vid mixerbordet på Musikhögskolan i Örebro.

”Som låtskrivare är jag inte van att vara i rampljuset, men jag tänkte ”äh, jag testar”, berättar Fredrika Brunius.

Vilken nytta har du av dina studier i musikproduktion vid Musikhögskolan?

– Vi lär oss att skriva låtar på ett mer strukturerat sätt än jag gjort förut. Men också det här med att våga prata om sin musik och framföra idéer inför andra – att våga visa upp vad jag skapar. När jag kom hit till Musikhögskolan i Örebro kände jag bara ”wow”. Vi har så fina lokaler och väldigt bra lärare. Alla brinner verkligen för sina jobb och för musiken, säger Fredrika Brunius.

Text och foto: Anna Lorentzon