This page in English

Örebrostudenterna byggde en barrobot – kan blanda 500 olika drinkar

Yogesh Kumar Jagadeesan och Balu Prashanth Ravichandran med barroboten som nu finns på myOffice. Foto: Privat

Utbytesstudenterna från Indien kom till Örebro för att göra sitt examensarbete i datavetenskap. På plats fick de ett annorlunda uppdrag: att bygga en robot som kan blanda och servera drinkar.

Resultatet, en helautomatiserad barrobot som kan mixa upp till 500 olika drinkar, hittar man i dag på kontorshotellets myOffice relaxavdelning. Det var också företaget som gav studenterna i uppdrag att bygga en robot som kan servera drinkar.

– Projektet vi fick var en utmaning, men samtidigt väldigt roligt, säger Balu Prashanth Ravichandran från Sastra Deemed University, som gjorde sitt examensarbete tillsammans med studiekamraten Yogesh Kumar Jagadeesan.

Hela processen, från att roboten tar ett glas, blandar en drink och lägger i ett sugrör, är automatiserad. Drinkbeställningen görs i en app och kan göras i förväg, till exempel i hissen på vägen upp till relaxavdelningen.

– Vi började med att kartlägga en bartenders jobb och vår idé var att eliminera väntetiderna. Tanken är att drinken du har beställt redan är serverad vid din ankomst, och roboten kan även övervakas med en kamera, säger Balu Prashanth Ravichandran.

Kostnad = 8 000 kr

Studenterna fick en budget på 10 000 kronor för sitt examensarbete. Kostnaden för barroboten landade till slut på 8 000 kronor.

– Jag är mest nöjd med hur vi löste delen med isbitarna. Drinkarna serveras med is-stenar som håller kyla utan att vattna ur smaken. Den lösningen uppskattade myOffice också, säger Balu Prashanth Ravichandran.

En annan teknisk lösning som studenterna är extra nöjda med är att ingen information om drinkbeställningar lagras. Inte ens i molnet, vilket förhindrar obehörig användning av roboten.

– Så fort en beställning är bearbetad försvinner all information om den, förklarar, Balu Prashanth Ravichandran.

Finns det några delar som kan vidareutvecklas?

– Ja, det tar till exempel åtta minuter för roboten att förbereda en drink och den tiden kan kortas ner.

Fick högsta betyg

Utbytesstudenterna fick högsta betyg för sitt examensarbete och tycker själva att de har lärt sig massor under studietiden vid Örebro universitet.

– Vi trivdes jättebra i Örebro och vår handledare har stöttat oss under hela projektet. Vi är tacksamma för möjligheten och för all hjälp vi har fått, säger Balu Prashanth Ravichandran som i dag är trainee på Ashok Leyland, en av Indiens största fordonstillverkare.

Tony Oscarsson, VD och grundare av myOffice, är också nöjd med projektets resultat.

– Det var en rolig idé eftersom vi har en bar på vår relaxavdelning och där tyckte vi att det kunde passa bra med en barrobot, säger han.

Tony Oscarsson, VD myOffice.

Tony Oscarsson, VD och grundare av myOffice, visar barroboten.

Hur ofta använder ni barroboten?

– Den har redan använts vid flera tillfällen, säger Tony Oscarsson och fortsätter:

– Vi vill ge forskare inom AI och robotik vid Örebro universitet möjlighet att använda myOffice som testplattform för olika forskningsprojekt och det här examensarbetet är ett exempel på det.

Text: Jasenka Dobric