”Pirrigt och roligt” när nya studenter hälsas välkomna till campus

Ghada Mahamed och Michaela Eriksson framför Novahuset.

Första dagen. Ghada Mahamed går på Juristprogrammet och Michaela Eriksson ska läsa till psykolog.

Idag startar höstterminen vid Örebro universitet och tusentals förväntansfulla studenter deltar i introduktionsaktiviteter.
– Jag känner några som pluggat här och alla älskar verkligen Örebro universitet. De rekommenderar skolan till alla, berättar Ghada Mahamed som idag gör första dagen på Juristprogrammet.

Välkommen ny student - här hittar du allt du behöver veta inför terminsstarten.

Ghada Mahamed och Michaela Eriksson kommer båda från Borlänge och har gått gymnasiet tillsammans i Falun. Nu har de flyttat till Örebro för att studera, Ghada till jurist och Michaela till psykolog.

Hur kom det sig att ni valde Örebro universitet?

– Jag letade efter vilka lärosäten som har Psykologprogrammet och valde Örebro eftersom det är relativt nära hem, säger Michaela Eriksson.

– Jag känner några som pluggat till biomedicinsk analytiker och sjuksköterska här och alla älskar verkligen Örebro universitet. De rekommenderar skolan till alla, berättar Ghada Mahamed.

Tre killar på Novatorget.

Isak Jonsson, Alland Hamid och Love Sunneby.

Isak Jonsson och Alland Hamid ska läsa Civilekonomprogrammet och deltar i en rundvandring på campus tillsammans med Love Sunneby, som går på Statistikerprogrammet.

Hur känns det nu när det är första dagen på terminen?

– Det känns bra. Det är lite nervöst och jag har inte full koll på allt, men det ska nog ordna sig, säger Isak Jonsson.

– Jag är så taggad, även om jag inte har så mycket koll än, säger Alland Hamid.

Två kvinnor utanför Novahuset med Entréhuset i bakgrund.

Lisa Öjebo och Jonna Jacobsson ska gå Socionomprogrammet.

Lisa Öjebo och Jonna Jacobsson har jobbat tillsammans på Ica Maxi i Karlskoga i sommar. Idag börjar de båda på Socionomprogrammet.

– Vi är lite pirriga, men det känns kul också, säger de.

En man på Novatorget.

Mohammed Luay ska plugga till kriminolog.

Stockholmaren Mohammed Luay gör sin första dag på Kriminologiprogrammet.

– Det känns bra, jag gillar det jag sett av Örebro hittills. Folk är trevliga här, säger han.

Thilda Laurén och Lova Isaksson

Thilda Laurén och Lova Isaksson.

Thilda Laurén från Västerås ska plugga till socionom och Lova Isaksson från Halmstad ska läsa på Juristprogrammet.

– Det känns så klart lite nervöst, men också skönt att det drar igång, säger Thilda Laurén.

En kille står med Novatorget som bakgrund.

David Söderqvist ska plugga på Tränarprogrammet.

David Söderqvist från Örebro påbörjar sina studier på Tränarprogrammet, med siktet inställt mot att bli personlig tränare, PT.

– Jag brinner för träning, berättar han.

Tre killar står med Novatorget som bakgrund.

Erik Georgsson, Gabriel Johansson och Said Björkholm.

Erik Georgsson (till vänster) och Said Björkholm (till höger) går Socionomprogrammet och Gabriel Johansson (mitten) läser Kriminologiprogrammet.

– Det är mycket att ta in och många människor, men så kul att vara här, säger Said Björkholm som berättar att det inte är första gången han läser på universitet.

– Först ville jag bli ingenjör, men sedan märkte jag att jag var mer intresserad av människor än av prylar, så nu blir det Socionomprogrammet.

Tre tjejer står på Novatorget.

Isabell Berggren, Hannah Hedenberg och Edla Andersson.

Isabell Berggren börjar på Sjuksköterskeprogrammet medan Hannah Hedenberg och Edla Andersson gör sin första dag på Läkarprogrammet.

– Jag flyttade hit från Göteborg i torsdags. Det känns nervöst men roligt och lite svårt att hitta, säger Hannah Hedenberg.

En tjej och två killar från Qultura med Novahuset i bakgrunden.

Elvira Eberfors, Benjamin Thorsell och Oscar Brundin.

Elvira Eberfors går Teaterpedagogprogrammet och Benjamin Thorsell och Oscar Brundin ska studera musikproduktion på Musikhögskolan. Här deltar de i en rundvandring på campus tillsammans med sin kårsektion Qultura.

Två tjejer som är faddrar för TekNat.

Ida Svensson och Lova Vestling tar hand om nya studenter idag.

Faddrarna Ida Svensson och Lova Vestling läser båda på programmet Civilingenjör, industriell ekonomi och representerar kårsektionen TekNat. Det är första gången de får uppleva en introduktion utan restriktioner eftersom de själva började studera under pandemin.

– Det känns så klart jättebra och roligt. Vi har så många roliga aktiviteter tillsammans med de nya studenterna, igår arrangerade vi till exempel ett vattenkrig, säger de.

Text: Anna Lorentzon
Foto: Anna Asplund