Plugga utomlandsmässan vill inspirera till vidgade vyer

Viktor Lundberg och Richard Forsman samtalar

Viktor Lundberg får tips och råd av Richard Forsman om att plugga utomlands

Att plugga utomlands är en bra möjlighet att vidga sina perspektiv och träffa nya människor. Det kunde flera av deltagarna på Plugga utomlandsmässan på Örebro universitet konstatera.

Viktor Lundberg som läser Grundlärarprogrammet funderar på att åka till England, USA, Nya Zeeland eller något annat engelskspråkigt land. Några av hans bekanta har valt att göra praktik i andra länder och det har inspirerat honom.

– Jag har en bekant som läser juridik och som gjorde en praktikperiod i USA. Det gjorde mig intresserad. Eftersom jag ska skriva min B- och C-uppsats på engelska så är det också en bra möjlighet att öva på språket, säger han.

Han besöker mässan för att få se vilket utbud som finns men också ta reda på hur det fungerar praktiskt med resa, boende och finansiering.

– Det är ju ett bra tillfälle att få prata med några som har erfarenheter av detta, säger han.

Madeleine Willyams

Madeleine Willyams berättar om sin tid i Bergen i Norge.

Madeleine Willyams är med på mässan för att berätta om sin tid utomlands. Hon läser på Juristprogrammet och har varit i Bergen i Norge.

– Det var en fantastisk möjlighet att få träffa nya människor. På universitetet i Bergen hade de även duktiga professorer i bolags- och avtalsrätt som jag är intresserad av, förklarar hon.

En annan fördel med Bergen var även närheten till naturen och friluftsliv.

– Jag bodde nära fjället och lärde mig klättra. Det var också en spännande upplevelse när vi tältade i flera minusgrader, berättar hon.

Julia Sjöstedt

Julia Sjöstedt tillbringade en del av sin studietid i Belgien.

Julia Sjöstedt som läser Förskollärarprogrammet valde att åka till Belgien. Hon hade inte rest så mycket tidigare och såg det därför som en möjlighet att få komma iväg och se något annat.

– Det gav mig verkligen vidgade perspektiv och jag lärde mig jättemycket om både hur man hanterar barngrupper och om Belgien, förklarar hon.

Hon berättar att hon har blivit en tryggare person efter vistelsen i Belgien. Hon var nervös innan hon skulle åka eftersom det inte var helt klart med boendet. Men det ordnade sig snabbt på plats.

– Jag kände att jag fick bra uppbackning både av Örebro universitet och universitetet i Belgien. Det gjorde att jag vågade ta steget och det kan jag verkligen rekommendera andra att göra, säger hon.

Karin Stenman

Karin Stenman som är Internationell koordinator fanns på plats för att svara på studenternas frågor.

På mässan finns även Karin Stenman och hennes kollegor från internationella kontoret på studentavdelningen. De brukar ordna denna mässa en gång varje termin för att väcka intresset bland studenterna för att plugga utomlands.

– Det är ju en jättebra möjlighet för studenterna att bli inspirerade och få träffa andra som har varit iväg. Dessutom ligger det ju i linje med universitetets satsning på internationalisering, säger hon.

Under mässan publicerades de sökbara platserna för nästa ansökningsomgång.

Nästa ansökningsomgång öppnar senast 10 april och sista ansökningsdag är 2 maj. Då söker man utbyte för vårterminen 2018.

Läs mer om att plugga utomlands

Text och foto: Daniel Dagernäs