Pratar om musikstaden Örebro

Christina Öberg framför några gröna träd.

Örebro universitet kommer att delta på flera sätt i årets upplaga av musik- och filmfestivalen Live at Heart. En av deltagarna är Handelshögskolans Christina Öberg som kommer att ge sin syn på Örebro som musikstad.

I veckan arrangeras Örebros populära musik- och filmfestival Live at Heart. Nytt för i år är en tredje del - Live at Heart Creative där branschfolk, entreprenörer, kreatörer med flera kommer att mötas. Föreläsningar, seminarier och paneldiskussioner ska hållas och en av deltagarna är Christina Öberg, professor i marknadsföring vid Örebro universitet. På torsdag deltar hon i ett seminarium som handlar om hur Örebro kan bli ”en internationell musikstad och en samlingsplats för företag i de kreativa näringarna”.

Kan du berätta mer om vad seminariet handlar om?
– Vi ska diskutera förutsättningarna för Örebro som musikstad. Vad kan Örebro utveckla, hur mycket betyder musiken för staden? Örebro har i likhet med andra mellanstora städer en stor scen som drar de mest kända artisterna. Men här finns dessutom Musikhögskolan, en rad mindre scener som drar relativt kända artister och just Live at Heart. Det gör att Örebro har bättre förutsättningar än andra städer.

Så vad kan Örebro utveckla?
– Ja, det är frågan. Mycket handlar om synlighet och att fortsätta positionera staden som en musikstad. Man måste fortsätta att locka folk med musik – inte bara örebroare utan även de som bor på andra ställen i landet.

Hur kommer det sig att du medverkar i Live at Heart Creative?
– Jag var i USA för ungefär ett år sedan och kom då i kontakt med en kille från Austin, Texas. Det visade sig att han visste mer om Live at Heart än vad jag gjorde. Via honom kom jag sedan i kontakt med de ansvariga för Live at Heart – Åke Lundström och Fredrik Wellander. Sedan dess har vi diskuterat hur vi kan koppla Live at Heart närmare till universitetet. Vad Live at Heart kan tjäna på ett samarbete med universitetet och vice versa. Dessutom kanske det spelar en viss roll att jag är musikrecensent, haha. Jag recenserar popmusik i min hemstad Linköping, i tidningen Östgöta Correspondenten.

Oj, det hade jag ingen aning om. Då måste jag fråga dig om vilken favoritartist du har.
– Eftersom jag är från Linköping går det inte att komma ifrån Winnerbäck. Gessle och Winnerbäck – det är i det segmentet jag håller mig.

Text och foto: Mattias Frödén