”Pressetiken är medias chans att konkurrera”

Tommy Borglund

Pressetiken är en outnyttjad konkurrensfördel anser Tommy Borglund, forskare på Handelshögskolan.

Traditionella media har en tillgång som ligger och väntar på att bli använd. Den analysen gör Tommy Borglund, forskare på Handelshögskolan vid Örebro universitet, och en av författarna till den nya boken Medierna och etiken.

Tillsammans med bokens andre författare, Martin Ahlquist, politikchef på Expressen, diskuterar Tommy Borglund medieetik vid en öppen föreläsning tisdag 5 september.

Den outnyttjade resursen är medias självpåtagna etiska regler:

– Det pressetiska systemet har funnits länge, men media har inte förstått vilken tillgång det är på dagens marknad, säger Tommy Borglund.

Anledningen till att traditionella media ska visa upp sin ”skatt” för publiken är det nya medielandskapet där konkurrensen om publiken är hård från sociala medier och andra nya källor till nyheter och information.

Det dagstidningar och andra media kan tävla med är kontrollerad fakta, att det som förmedlas går att lita på. Och att det är värt att betala för sådan journalistik enligt Tommy Borglund:

– Det handlar om att bygga en ny fördjupad relation med publiken, visa upp värdet och vara transparent.

Finns fler förebilder

Det finns etablerad media som insett vikten av detta förhållningssätt enligt Tommy Borglund. Hos Svenska Dagbladet kan läsaren klicka sig vidare och få information om hur redaktionen arbetar med sin journalistik. Expressen har en knapp som gör det enkelt att anmäla en artikel till Pressens opinionsnämnd.

Det finns även förebilder i andra branscher som precis som media är ifrågasatta:

– Bilindustrin har svarat med att utveckla batteritekniken och detaljhandeln visar fram bättre arbetsvillkor hos sina underleverantörer i Asien, säger Tommy Borglund.

Förutom Tommy Borglund och Martin Ahlquist medverkar Olle Zachrisson, chef för Sveriges Radios Ekoredaktion, Thorbjörn Carlsson, ansvarig utgivare på Siljan News och Carina Tenor, liveredaktör på Nerikes Allehanda.

Text: Maria Elisson
Foto: Linda Harradine