Robot dansar loss på Live at Heart

Den är liten och söt och tittar på dig med vänliga ögon. Roboten Pepper möttes av många leenden när den på fredagen visades upp i samband med Live at Heart.

Linda Brandemark föll för Peppers charm.

Det var robotforskaren Amy Loutfi som hade tagit med sig den människolika roboten Pepper till Scandic grand hotel - navet för Live at Heart. Pepper kan dansa, prata med dig och det går alldeles utmärkt att ta en selfie med den lilla vänliga maskinvarelsen.

– Jag vill visa att teknik kan ha en mjuk aspekt och att skapandet av tekniken kan vara en kreativ process, förklarade Amy Loutfi.

Med sig hade hon ett antal doktorander som observerade hur de som gick fram till roboten interagerade med den.

– Vi tittar väldigt mycket på hur folk interagerar med teknik, för det säger mycket om oss själva.

Russel Mckamey, musiker från Austin i Texas, tycker Pepper är fantastisk.

Att Pepper var populär rådde det inget tvivel om.

– Alla som går förbi den stannar till. Antingen går de själva fram till den eller så tittar de på någon som gör det, berättade Amy Loutfi.

Linda Brandemark från studieförbundet Bilda föll direkt för Peppers charm.

– Det är fascinerande hur snabbt jag fick känslor för roboten. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ha en robot hemma. En robot som leker med barnen. Men det skulle vara skumt om den var på hela tiden.

Russel Mckamey, musiker från Austin i Texas, var minst lika fascinerad av Pepper.

– Den är helt fantastisk och jag skulle gärna ha en robot hemma. Mina djur skulle leka med den och för egen del skulle jag gärna vilja ha lite hjälp i köket. Men det vet jag inte om den klarar av, skrattade Russel Mckamey.

Text: Mattias Frödén
Foto: Mattias Frödén, Linda Harradine