"Roligt att se AI på riktigt"

Virtual reality, artificiell intelligens och robotar var några av höjdpunkterna när ett sjuttiotal gymnasielever från Teknikcollege och NTI-gymnasiet besökte Örebro universitet förra veckan.

Eleverna, som kommer från Alléskolan i Hallsberg, Lindeskolan i Lindesberg samt Tullängsgymnasiet och NTI-gymnasiet i Örebro, började dagen med en föreläsning av professor Amy Loutfi om artificiell intelligens. Sedan väntade studiebesök hos Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem, AASS, och i universitetets nya Robotlab.

Moa Jansson läser tredje året i teknikvetenskap på Tullängsgymnasiet.

– Det har varit väldigt intressant, jag har fått se olika robotar och vad man kan göra med dem. Det har varit kul att få veta nya saker som jag inte visste förut, till exempel att det finns så mycket man kan göra med AI.

För Hugo Hosayn, som går första året på NTI gymnasiet, var det första gången han besökte ett universitet.

– Det var roligt att testa VR, även om jag har kört en del förut. Och det var kul att se AI på riktigt.

Viktor Enbom går tredje året på teknikprogrammet på Alléskolan. Även han tog chansen att prova på  att styra en virtuell boll med VR-glasögon i Robotlab.

– Det var jättehäftigt, det kändes verkligen som om det var på riktigt. De virtuella händerna kändes precis som mina riktiga händer.

Han gillade också besöket i AASS-labbet, där eleverna fick höra mer om hur forskarna jobbar med robotar.

– Vi fick se hur de programmerar robotar så att de kan styra runt saker, och så fick vi träffa den coola människoliknande roboten Pepper, som man kan prata med.

"Örebro universitetet är väldigt fint"

Både Moa Jansson, Viktor Enbom och Hugo Huseyn har siktet inställt på universitetsstudier efter gymnasiet. Besöket på Örebro universitet var inspirerande, tycker Moa Jansson.

– Det verkar lite roligare än jag trodde att läsa till ingenjör. Jag har aldrig varit inne i lokalerna förut, men det är väldigt fint. Jag kan tänka mig att plugga här, säger hon.

Även Hugo Hosayn var positiv.

– Jag vet inte om jag väljer Örebro, men jag vet att jag vill bli civilingenjör, säger han.

Eleverna fick också möta studenter som berättade hur det är att plugga på Örebro universitet och göra en rundvandring på campus.

Mia Lindström, projektsamordnare på Institutionen för naturvetenskap och teknik vid Örebro universitet, var nöjd med dagen.

– Det är roligt att möta framtidens studenter och kul att få visa dem all spännande forskning här på Örebro universitet. De var väldigt intresserade och ställde många frågor i Robotlab.

Text och foto: Anna Lorentzon