Så smakar maten på Nobelfesten – Mischa ska berätta för tittarna

Mischa Billing, bilden tagen i en studio

Hur smakar maten och vinet på Nobelfesten? Den frågan kommer Mischa Billing att svara på under SVT:s direktsändning nu på söndag. – Superkul, det här är måltidernas måltid, säger hon.

Framstående kockar som Tareq Taylor har tidigare haft det ärofyllda uppdraget, liksom kända personer som tv-profilen Lotta Lundgren. I år är det Mischa Billings tur att förmedla till tittarna hur förrätten, varmrätten, desserten och inte minst vinerna smakar.

– Ett otroligt stort hedersuppdrag, kommenterar Mischa som är universitetslektor på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Tillsammans med SVT:s Anne Lundberg kommer hon att sitta i ett rum avsides från den stora festen. Där kommer hon att serveras mat och dryck samtidigt som gästerna.

– Jag ska äta och dricka och sedan berätta för tittarna hur det smakar, hur vinet stämmer in med maten med mera.

Tv-vana har hon, Mischa är en av jurymedlemmarna i TV 4:s populära program Sveriges mästerkock.

– Men här handlar det inte om att döma och dela ut betyg utan att på bästa sätt förmedla min upplevelse, säger hon.

Hur många minuter i tv-rutan handlar det om?

– Det vet jag faktiskt inte. Men jag antar att det kommer att bli minst tre inslag – från förrätten, varmrätten och desserten.

Slutligen en klassisk fråga, hur känns det?

– Det känns väldigt bra, jag är laddad. Det här är måltidernas måltid med ett otroligt påslag i köket och för dem som serverar. Det ska bli enormt härligt att få vara med om detta.

Text: Mattias Frödén
Arkivfoto: Alexander von Sydow