This page in English

”Sex månader är för kort – stanna i Örebro i ett år”

Gruppbild på deltagarna

Översta raden från vänster och nedåt: Martjin Geldhof, Andreas Aichele, Radek Smurzynski, Sylvain Blomér, Tim Henry, Erik Bergbom, Caput Angelique, Inga Pizane-Dilba, Anastasija Matrosova Front: Joris Laluc, Jonathan Frazier, Raphael Morlier, Jessica Young, Elina Lehto, Céline Descombe, Linda, Mark, Julia Fischer, Esther van der kaay, Jaume Brunter Foster, Jeroen Sman, Lydia Cornillet, Tomas Rincon Luego, Axel Roesener, Christopher Hagger, Mathias Groh

Atmosfären, köttbullarna och det goda ryktet. Anledningarna till att de valde Sverige och Örebro universitet för 10 år sedan är många. I helgen var de tidigare utbytesstudenterna tillbaka för att umgås och se vad som hänt i Örebro.

Deltagare hoppar från bryggan

Badutflykt i Ånnaboda

– Att komma till Örebro som utbytesstudent blev något helt nytt. Jag bodde mitt ute i ingenting, 20 minuter bort från närmsta samhälle med 600 personer i Missouri, USA, säger Jonathan Frazier.

– Det var lätt att få nya vänner i Örebro. Vi hade Tybbleparty på tisdagar, idrottsföreningen, rumskompisar och de svenska studenterna som gick samma kurser som oss. Och så våra faddrar så klart, säger Matthias Groh från Tyskland.

Under Sverigebesöket var det just en av faddrarna som höll i trådarna. Erik Bergbom fanns på plats 2007 och tog emot de nya utbytesstudenterna och han arrangerade även helgens program – som hölls hemligt in i det sista.

En överraskning

– Vi ses varje år. Alla är inte med men alla som kan kommer. Vi kommer från olika delar av Europa, USA och Kanada och vi har träffats i London, Berlin, Rom, Paris, Gdansk, Wien, Helsingfors, Mallorca och Amsterdam, säger Lydia Cornillet från Frankrike.

Deltagare i konstverk

Besök på Open art i Örebro

Plötsligt dök en av överraskningarna upp, Sofia Sohl, eller "the boss". Hon var engagerad i studentkåren 2007 och ansvarig för utbytesstudenterna. Idag är hon lektor på Örebro universitet.

– Det var roligt att träffa Sofia igen. Hon var med och ordnade universitets introduktion och tack vare den fick jag nya vänner direkt, säger Jonathan Frazier.

– Till framtida utbytesstudenter vill jag framför allt säga att sex månader är för kort – stanna i Örebro i ett år, säger Lydia Cornillet.

Blev kvar i Örebro

– Ja det är mycket mer att upptäcka än köttbullar, skrattar Joris Laluc från Frankrike.

– Ja, jag blev ju kvar. Jag träffade min fru här och bor fortfarande kvar i Örebro, säger Sylvain Blomér som flyttade från Frankrike.

Saknade de något när de var i Sverige? Främst familjen och vännerna där hemma.

– Men det gick alltid att ringa hem. Det var värre med solen – det går ju inte ringa efter den. Jag gick faktiskt till solarium ibland när det blev som värst, berättar Tomas Rincón från Spanien.

Mötet i Örebro är inte slutet – de kommer fortsätta ses.

– Nästa gång hoppas jag att vi ska ses i USA, säger Jonathan Frazier.

Deltagare spelar kubb

Deltagarna provar kubb i Stadsparken.

Text: Linda Harradine