Silvermedalj till Mischa Billing – ”väldigt hedrad och stolt”

Mischa Billing

Mischa Billing har fått Gastronomiska Akademiens silvermedalj. ”För utomordentliga insatser för svensk matkultur” lyder motiveringen.

Gastronomiska Akademien ska värna om och verka för den gastronomiska kulturens och gastronomins utveckling i Sverige. Akademien bildades den 6 november 1958 med Franska Akademien som förebild. Initiativtagare var Sten Broman, Fritiof Nilsson Piraten och Tore Wretman. I de inledande diskussionerna fanns också Povel Ramel med.

Källa: Gastronomiska Akademiens hemsida

– Jag är väldigt, väldigt hedrad och stolt – och glad! kommenterar Mischa Billing, universitetslektor vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

Varför tror du att du fick medaljen?

– Kanske framför allt för mitt pedagogiska arbete vid Restaurang- och hotellhögskolan, där jag har hjälpt till att föra sommelieryrket framåt. Jag har bland annat varit med om att ta fram en kandidatexamen för sommelierer plus att jag forskar om dofter och smaker, säger Mischa Billing och fortsätter:

– Dessutom har jag varit ordförande i Svenska sommelierföreningen och generalsekreterare i det internationella sommelierförbundet, ASI.
Medaljen delades ut i söndags, i Riddarhuset i Stockholm.

– Vi var i riddarhussalen och det var pampigt värre med diplom, medalj och fanfar i näverlur.

Mischa Billing är en känd profil i gastronomi-Sverige. Hon är en av jurymedlemmarna i TV 4:s Sveriges mästerkock och i december kommenterade hon maten och vinet på Nobelfesten för SVT:s räkning.