Vinnarskallar tog sig till finalen i SM i ekonomi

Bild på laget i SM i ekonomi

Emma Larsson-Torri, Oskar Age och Petter Händel var årets lag från Örebro universitet i SM i ekonomi och tog en hedrande fjärdeplats.

Laget från Örebro universitet gick hela vägen till final i helgens SM i ekonomi och blev fyra av 22 tävlande.

- Vårt lag består av tre tävlingsmänniskor med vinnarskallar, det gjorde att vi tog oss till final, sa Emma Larsson-Torri som läser tredje terminen på civilekonomprogrammet.

SM i ekonomi hölls på Luleå tekniska universitet, med semifinaler på torsdagen. Örebro universitet gick vidare till lördagens final tillsammans med Linköpings universitet, Handelshögskolan i Göteborg och Handelshögskolan i Stockholm.

Nytt för i år var att tävlingen var öppen för allmänheten och lockade därmed en publik på närmare 300 personer. Temat för årets tävling var ”Nurture today, Conquer Tomorrow”. Lagen fick på scen svara på 20 frågor inom nationalekonomi, företagsekonomi och allmän ekonomi. Svaren skulle levereras inom en till tre minuter.

- Frågorna vi fick var teoretiska inom områden vi har gått igenom under utbildningen, men svårighetsgraden var högre och varje fråga var specifik inom sitt ämne, berättar Emma Larsson-Torri.

SM i ekonomi arrangeras varje år av Sveriges Ekonomföreningars riksorganisation i samarbete med ekonomisektion vid ett lärosäte. Tävlingen genomfördes för första gången vid dåvarande Högskolan i Växjö 1987.

Årets svenska mästare i ekonomi blev Linköpings universitet.

Foto: Jonathan Palmgren
Text: Anna Asplund